Jag testade en Logitech G27 ratt på julafton men valde att byta den mot en enklare Ratt utan växelkuliss och koppling eftersom jag aldrig skulle använda dem. Läs gärna hela inlägget om G27 ratten här.
Istället beställdes denna Logitech GT ratt som kom för ett par dagar sedan från Conrad.se.
Ikväll skruvades den fast på en ställning jag snabbt snickrade ihop.
Läs mer om ställningen här ifall ni vill veta hur jag gjorde den.
Första jag tänker på när jag känner på Logitech GT ratten är att den känns tung och gedigen men att det inte är samma lyx som Logitech G27.
Logitech GT ratten är gummi och inte läder som den dyrare, Logitech GT har inga metallpaddlar och växelspaken på Logitech GT är vek/plastig och känns inte som den skulle hålla för hårda manuella växlingar.
Force Feedback motorerna är minst lika starka som i den dyrare modellen men gummit blir svettigare än G27:ans läder.
PS3 knapparna på Logitech GT är dess styrka, de sitter där man vill ha dem och att bläddra i spelets menyer går lika lätt som med vanliga kontrollen.
När man slår på PS3:an med ratten inkopplad (gäller både GT och G27) så svänger den hysteriskt mellan maxlägena. Detta låter som f*n när Pappa ska spela i rummet bredvid sina sovande barn.
Jag vet inte om jag är så förtjust i Force Feedback. Jag tycker de är “för mycket” och stör körningen i GT5. Det jag gjorde var att dra ner Feedback Strength till lägsta och då tyckte jag det var acceptabelt.
Sedan tycker jag Force Feedback i sig väsnas lite mycket och svänger man snabbt från fullt vänster till fullt höger för att t.ex. parera ett kast låter ratten störande mycket när ljudet på TV’n är lågt som jag har det på kvällen – kanske inte alls störande om man har “normal” (läs hög) volym.
För att avrunda Force Feedback tugget så känns kuggarna klart mer i Logitech GT än i G27:an men styrkan på motorerna och känslan är densamma.
Efter att ha kört en hel del GT5 med vanlig handkontroll krävdes ett par race för att vänja om sig. Med ratt blir det mycket jobbigare att spela GT5 det är det första som slog mig, det andra var att man lätt sitter och spänner sig, precis som man gör när man är ute på riktig bana första gångerna.
Efter ett par race till slappnar man av och börjar placera bilen precis rätt i kurvor och träffa APEX perfekt i vartenda kurva.
Att hantera broms och gas med fötterna blir avkopplande till slut och fötterna lever sitt eget liv och sköter farten. Händer och armar tar hand om kurvtagning och till slut är man ett med ratten.
Efter en timmes race är man helt slut. Vet inte om det är motståndarna som blivit bättre eller om det är så mycket jobbigare med ratt. En sak är säker, det känns mer som att köra riktigt bil än spela ett TV-Spel när man har ratt.
Ger (efter en kväll) Logitech GT ratten helt klart godkänt och den är precis “lagom” i pris, funktion, känsla och kvalité.