Bromsarna på vår Touran mår inte bra på bakaxeln. Ett vanligt fel på bilar som körs lite snällare, beläggen rör sig mindre och börjar kärva. Fick ombesiktning på vår 2006:a idag på grund av detta fel.
Smörja bromsarna bak ibland kan göra underverk och du slipper ofta byta belägg eller andra delar. Bara ta loss, göra rent och smörja lite kopparpasta där beläggen rör sig så är problemet oftast ur världen.
Så här gjorde jag på vår Volkswagen Touran från 2006:
In med en domkraft under bilen och så skulle jag börja med att ta av däcket men här fick jag kämpa mig blå eftersom första fälgen satt som fastsvetsad i navet. Till slut satte jag ett par bultar på plats men drog inte åt helt och så släppte jag ner bilen på marken och gungade bilen i sidled allt hårdare och till slut small det lite och fälgen var lös. Resan hit var kantad med rostlösare, tryckluft för att trycka in sprayen och kängor mot klockan 9 och 15 utan resultat.
När däcket till slut var bortmonterat sprayade jag på rejält med rostlösare på bultarna som håller själva bromsoket, Bulten har 13mm skalle och så får man hålla emot med en 15mm nyckel.
När oket är av var synen hemsk. Beläggen var täckta med rost och oxid. men inte farligt slitna på första sidan jag öppnade så det var bara att skrapa rent beläggen.
Svarvade av rosten på bromsskivan genom att hålla en mejsel och snurra skivan. Bra med skyddsglasögon här eftersom det skvätter friskt.
Gjorde även rent navet riktigt ordentligt.
Samma sak med beläggen och rengöring där de glider. bort med all rost och oxid med stålborste och sandpapper.
Sedan montera tillbaka och på med kopparpasta där beläggen rör sig och runt navet om du har plåtfälgar. Gjutjärnsnav-kopparpasta-alufälg har diskuterats mkt på forum och jag tror inte det är en bra kombination.
Innan du smörjer på kopparpastan, blås rent noga med tryckluft (har du inte kompressor finns tryckluft på burk, perfekt för dessa typer av små men viktiga “blås”).
Därefter är det bara att peta tillbaka de rengjorda beläggen, haka på oket igen och skruva fast genom att hålla emot med 15mm nyckel och dra dit bulten med 13mm skalle.
När jag kom till andra sidan hittade jag belägg som var helt slut och till och med trasiga så det blir nya belägg på båda sidor bak denna gång.
Den första sidan lär ju vara enkel att få loss i alla fall och är redan rengjord så jobbet är inte helt bortkastat om man säger så.
Du kikade inte på själva oken då, och bromskolvarna? De (kolvarna) måste kunna röra sig fritt också, och kan ju vara lite si och så med om de inte får jobba så ofta. Här får du absolut inte använda kopparpasta utan det är bromskolvsfett som gäller, vilket jag tror är silikonbaserat. Bara ett tips!