När gjorde du en backup av dina foton och filer senast? Jag gör en nästan varje dag till en NAS men alla är inte tekniknördar som jag.
Har du ingen backup alls tycker jag du genast skall beställa ett 16GB USB minne och sedan göra en backup innan det är för sent! 16GB räcker långt så länge man inte tar backup av hela datorn utan håller sig till det du skapat, t.ex. foton och dokument (oftast det du har under Mina Dokument mappen).
Jag köpte precis två nya 16GB USB minnen till mig själv och min Sambo och man har aldrig fått mer utrymme per krona.
En liten märklig detalj är att tre likadana 16GB minnen anger lite olika mängd utrymme.
0,3 GB skillnad mellan den “största” och “minsta” 16GB minnet.
Det farliga med att ha för mycket manuella moment i ett backupförfarande är att det oftast blir gjort allt för sällan.
Jag skulle rekommendera att ha en Dropbox som man alltid har det viktigaste på. Det är en suverän näthårddisk som lägger sig som en mapp på datorn där hela innehållet automatiskt synkas mot en server (och sen även synkas ner till alla andra datorer man installerat Dropbox på, plus telefon, iPad, med mer). Det finns även möjlighet att ha delade mappar med andra användare och att lägga filer i en Public-mapp och få en länk till filen man kan skicka till vem som helst. Kort sagt, en helt grym tjänst.
2 GB är gratis, vill man ha mer får man betala. Använd den här länken så får man 2,25 GB gratis: http://db.tt/l89ZBpB
Själv kör jag automatiskt en inkrementell backup av hela min primärdator till en extern hårddisk varje timme, men jag har för avsikt att snart börja köra backup trådlöst från alla datorer i hemmet till ett NAS (jag är ju också en genuin tekniknörd ;)).
Hej Danni
Jag håller helt med dig om att man lätt glömmer manuella rutiner men har man ingen backup alls är en enkel "USB minne" backup ett bra första steg mot att kunna återställa sitt data.
Jag kör själv en NAS hemma som jag backar upp alla datorer mot med ett robocopy speglingsscript så det är smidigt och automagiskt men kräver lite mer datorvana.
Dropbox låter som en bra lösning som dessutom skyddar mot brand hemma eller inbrott för den delen. Enda kruxet är väl om man är nojjig över att andra (administratörer) har tillgång till ens filer på stället.
Jag kör ju själv bara Mac, så där är automatisk backup verkligen en barnlek med Time Machine. Det räcker att ansluta en extern disk eller en trådlös Time Capsule (eller kompatibel enhet, t.ex. ett NAS från Qnap) och trycka på en enda knapp på datorn, sen är det klart och igång.
Ja, man får ha viss tillit till leverantören av en sådan tjänst och till att de faktiskt kommer följa sin egen privacy policy (där de skriver att anställda inte har tillgång till innehållet i filerna, bara filnamnen). Är man rejält nojig kan man lägga ett eget krypteringslager (som TrueCrypt) ovanpå Dropbox, men då tappar man många av fördelarna och smidigheten.
Har du testat att formatera usb-minnena efter du köpt dom?