I senaste numret av Båtliv publiceras ett test där två likadana båtar, Bavaria Sport 34 körs med två helt olika drivkällor. Testbåtarna har en torrvikt på 6,2 ton styck (!), en bränsletank för 520 liter miljödiesel och de mäter 10,8 meter på längden och är 3,59 meter breda.
För mig som är van att hantera en liten styrpulpet på runt 500 Kg är dessa bjässar ena riktiga fartyg :) Dessa båtar skulle för övrigt kräva båtkörkort om de nya körkortsreglerna för motorbåtar träder i kraft.
Första båten har Dubbla Volvo Penta dieslar (VP D4-260, 2x260hk) med 4 cylindrar, turbo och kompresser. I den andra båten sitter två Volkswagen 3.0 liters V6 Dieslar (VW CMD 3.0 TDI, 2x265hk) som ursprungligen kommer från Audi men har masserats om för båtbruk av CMD. Volkswagen ingick i September 2010 ett samarbete med Cummins MerCruiser Diesel (CMD) och försöker nu alltså ta marknadsandelar från bland annat klassiska Volvo Penta som de flesta båtägare i Sverige känner till. Ni som gick på båtmässan kanske såg dessa nya Volkswagen båtmotorer där?
Min sammanfattning av testet i tidningen..
Volkswagens motorer är dyrare, mindre och 200Kg lättare per styck. De har lägre ljudnivå men kräver mer varv (1900rpm) för att turbon ska börja ge ordentligt med kraft. De gick även något snålare än Penta motorerna.
Volvo Penta motorerna kändes trots mindre antal cylindrar starkare och gav båten bättre acceleration. Det inarbetade namnet och det breda servicenätet vägde nog också en del eftersom Båtliv utsåg Volvo Penta till vinnare.
Som Volkswagen fantast tycker jag ändå att det är kul att man nu kan köra “Folka” både på land och på sjön :) Något för VAG att marknadsföra på Bugrun 2011?