Tog i veckan en provtur med denna vita (grå?) Volkswagen Tiguan TDI170 Sport & Style med manuell växellåda och 4Motion.
“Sport & Style” innebär bland annat en lägre front och vill man ha lite mer offroad stuk väljer man Track & Field modellen istället men den går inte att kombinera med TDI170 motorn.
Provbilen hade de snuskigt fina och stora R-Line fälgarna monterade och jag trodde hela bilen var R-Line utrustad men när läste mer om paketet på nätet stod det att det endast gick att få till besinmotorn TSI200. Kanske har erbjudandet ändrats nu när Nya Tiguan är på intågande.
Jag tycker denna Tiguan kaross var maffig och kraftfull trots att den inte är lika vräkigt stor som storebror Touareg. Trots sin lite mindre storlek har Tiguan ändå en helt respektabel tjänstevikt på 1680Kg.
Bilen var inte direkt nytvättad som ni ser men jag tyckte inte det gjorde något, en “terrängbil” kan gott vara lite småskitig :)
R-Line 19” fälgarna var skodda med friktionsdäck i den inte så billiga dimensionen 255/35-19.
Väglaget är skoningslös mot bilar just nu och i synnerhet mot vita karosser som denna.
Lastutrymmet var större än jag trodde, som i en ny Golf GTI ungefär men lasttröskeln var hög i dubbel bemärkelse.
Ytterbackspeglar i lite manligare storlek är aldrig fel och på denna typ av bilmodell passar de som en pjäxa (bilen hade även alla typer av parkeringsassistanser för de som inte litar på spegelbilden).
Denna modell av Tiguan har nu några år på nacken och inredningen delar ratt och andra detaljer med vår Polo GTi från 2009 som kom redan 2002. Absolut inget fel i inredningen i sig men jämfört med nya Passat 2011 och Sharan 2011 känns den ändå lite gammal.
Glastaket var trevligt och släppte in mycket ljus men man kunde även stänga ljusinsläppet med en motordriven rullgardin.
Så hur var bilen att köra då? Den kändes inte direkt som en stor tung SUV men inte heller som en rapp personbil med 170 dieselhästar.
Dieselmotorn var inte lika sofistikerad och varvvillig som i de modernare Volkswagen modellerna och gjorde inte något stort intryck tyvärr. Motorljudet var också mer “lastbilsdiesel” än den TDI170 motor som sitter i t.ex. Touran 2011.
Den manuella växellådan (och en kärvande kopplingsvajer) på bilen gav mig ett par tjuvstopp under turen och en DSG låda skulle nog komma till sin rätt även i denna Volkswagenmodell.
Väghållningen i provbilen var är åt det fastare hållet och när man kom upp i motorvägsfart och svängde kändes den som om den gick på räls. 19” lågprofildäck, 4Motion och troligen R-Line sportfjädrar gjorde bilen till en stabil vän på vägen.
Bilen förbrukar enligt uppgift 6,3 liter diesel per 100km vid blandad körning och släpper inte ut “mer” än 165 g/km vilket är helt ok för biltypen. Skatten för bilen jag provkörde låg på 3820:-/år.
Behöver man fyrhjulsdrift, en högre markfrigång, diggar JEEP stuket och behöver en kompetent släpdragare men tycker Touareg är för vräkig, då passar en Tiguan bra om man inte prioriterar körglädjen allra högst. Maximal släpvagnsvikt är förresten 2200Kg och med B-körkort får släpets totalvikt inte gå över 1260Kg.
Jag hoppas kommande Tiguan klarar miljöbilsgränsen. Det vore riktigt häftigt, en helt ny bilklass skulle vara född, en Miljö-Suv :)
LäsTips!
Alla de bilar jag jämför med har jag också testat och bloggat om och dem hittar du här på denna arkivsida #Biltester.