-->

Test: Alfa Romeo 159 ti (SportWagon)

Jag skulle egentligen provköra en Saab idag med miljöklassad 180hk diesel men..

Front-Alfa-Romeo-159-ti-SW-SportWagon

..blev istället förförd av dessa två svarta Alfa-Romeos i hörnet och deras extremt läckra design! Dessa svarta 159:or med mattsvarta fälgar och ti paket skrämmer småbarn till gråt och lockar likt älvor männen ifrån sina kvinnor..

Headlights-Alfa-Romeo-159ti

Titta bara på framlyktorna (men att tvätta dem är en annan femma), grillen och hela fronten – Bella Fantastico!

Alfa-Romeo-159-SportWagon

Enligt säljaren kan man utan problem lasta i två barnvagnar bak i kombimodellen, eller SportWagon (SW) som den heter när man pratar Alfa-Romeo språk. Mycket imponerande! :)

Inredning-Alfa-159

Inne i bilen är det lika skön retrodesign som på utsidan. Säljaren lånade gärna ut sin nya röda 159:a med samma ti paket som på de svarta SportWagons som stod i hallen men hans bil var en sedan.

Tillägget ti förresten står för Tourismo Internazionale och var en tävlingsklass där Alfa gjorde bra i från sig på 60-talet.

Baksäte-Alfa-159

Och så en liten Flashback..

Min far jobbade som verkstadschef på en Fiat/Lancia/Alfa verkstad när jag var en liten knodd och hade ofta renoveringsobjekt hemma.

Jag får trevliga minnen när jag stiger in i denna Alfa Romeo 159 ti från 2011. Det är fortfarande samma stuk på instrumenteringen som i Alfa bilarna då. Mätarna sitter djupt nere i sina brunnar och luftutblåsen är fortfarande runda och vackra men hopplösa att justera in. Den ombonade känslan och ränderna i dörrarnas läder är också saker som lockar fram barndomsminnen..

Bilden ovan visar ungefär den vy jag minns från barndomens sena provturer till macken i pappas italienska renoveringsobjekt. Jag satt (hängde fram) i mitten bak (givetvis utan något bälte) och pladdrade om bilar hela tiden så farsan inte hörde om motorn lät helt frisk efter hans kamremsbyte.

Framstolar-Alfa-159ti

Sittplatserna i 159:an är skålade på alla platser och går fram att justera i många olika ledder men man sitter aningen för högt ändå tyvärr (i lägsta läget).

Dörrsida-Alfa-159ti

Annars är de fina att titta på med sina röda sömmar och mycket sköna att sitta i, speciellt när det går undan lite. Bak har man otippat nog mycket plats för knäna!

Instrumetering-Alfa-159

Alltså denna bil var en nostalgitripp till 80-talet som hette duga och jag studerade inredning, mätare och detaljer en bra stund innan jag ens startade bilen. Till och med Spakarna kändes igen även om de i dag är fullproppade med olika knappar. Färddatorn styrde man med knappar på både vänster och höger spak.

Benzina-Mätare-Alfa

Se bara på dessa underbara trippelmätare i mittenkonsolen, djupt nere i sina brunnar och med italiensk text. Runt dem sitter den mörka borstade aluminiumplåtfinishen.

Varvräknare-Alfa-Romeo-159ti

Alfa Romeo symbolen visas stolt upp mellan mätarna. Man förstår varför vissa förälskar sig i detta coola bilmärke och blir Alfisti !!

Pedaler-Alfa-Romeo-159SW

När jag njutit färdigt av inredningen tryckte jag ner nyckeln i sitt hål, höll ner den Alfa Romeo graverade kopplingspedalen och tryckte på startknappen.

Växelspak-Alfa-159ti

1750 TBI eller Turbo Benzina på 200hk och 320Nm vaknar till liv och låter på tomgång inte så hemskt märkvärdigt (Inte som Alfas 6:or i t.ex. gamla Alfa GTV6).

Den korta knubbiga växelspaken härskar över de sex växlarna med distinkta exakta lägen. Ingen sladdrig spak här inte.

Körglädje-Alfa-159ti

När man kommit iväg ut på vägarna fick man en ny resa tillbaka till 80 talets turbobilar när Turbon laddade sina 1,2 bar för fullt. På pappret gör bilen 0-100 Km/h på 7,9 sekunder men i verkligheten känns det mycket snabbare. Ketchupeffekten däremot var inte alls så påtaglig eftersom vridmomentet på låga varv fanns i överflöd, 320 Nm från strax över tomgångsvarv.

Alfa-Kurvor

Jag svängde av stora vägen och letade upp snabba kurviga vägar istället. Här är Alfa Romeo 159 Turbo Benzina ti ren och skär körglädje när den är i absolut toppklass.

Double-Wishbone-Suspension

Chassiet med Multilänk bak och Dubbla Wishbones (se bilden ovan) fram bönar och skriker om att få styra in i nästa kurva och styrningen ihop med de breda däcken förmedlar allt upp till dina händer. Du har total kontroll över bilen!

Dubbla Wishbones (eller dubbla länkarmar) konstruktionen gör att hjulvinklarna fjädrar med och inte ändras lika mycket som på en McPhersson framvagn.

De enorma bromsskivorna fram som kräver minst 17” fälgar känns som rena racingbromsar och bettet är toppklass!

När man accelererar hör man ett starkt vinande turboljud medans kroppen pressas hårt mot sätets Alcantara. På högre varvtal hörs även den fina motorsången eller kanske snarare morret från de dubbla kromade rören.

Färddator-Alfa-Romeo

Efter provturen visade den Engelsktalande färddatorn att bilen velat ha 1,3 liter/mil i snitt under min låånga provtur (ja, säljaren sa “ut å kör nu..” och inte som många andra säljare “kom tillbaka om 10 minuter när du rundat kvarteret”).

Red-Alfa-Romeo-159ti

Här är den röda karamell testet handlar om. De svarta SW bilarna i hallen hade en prislapp på runt 315’ och då ingår 3 års fabriks & vagnskadegaranti samt 12 års rostskyddsgaranti..

NCAP-Alfa-159ti

I EURO NCAP’s krocktester fick 159:an redan 2006 hela 5 stjärnor så den är även rätt säker att färdas i. Säljaren (som såklart har ett italienskt namn) lovordade bilens kvalité och sa att många av hans kunder kommer tillbaka och säger att deras nya Alfa är den bästa bil de ägt. Är hans kunder bara totalt insnöade Alfisti’s eller har Alforna verkligen blivit så bra på senare år?

Ratt-Inredning-Alfa-Romeo-159ti

Vad säger du om detta och till protokollet, är du en Alfisti? När du svarat på denna enkät kan du läsa fler av mina många #Biltester.

13 Besökare har kommenterat :
Jonas sa...

Underbart inspirerande inlägg! :)

FixarFarsan sa...

En tacker å bocker :)

FixarFarsan sa...

Kul att så många från Club Alfa Romeo Svezia tar en sväng hit till detta 159-inlägg!

Såg även att den nuvarande ägaren till en av bilarna i inlägget varit här och läst! Snacka om att internet binder samman alla oss biltokar på ett trevligt sätt :)

Ni som äger eller har ägt en Alfa 159:a, fyll gärna på med era reflektioner om bilen. Fungerar den bra till vardags och året om t.ex.? Vanliga fel? (fast jag vet inte om en äkta Alfisti skulle erkänna några fel alls ;)

RA Racing sa...

Jag tycker det är synd att sexorna inte finns med som motoralternativ längre. Speciellt när turbomotorerna verkar dra lika mycket soppa.
(Alfiste sen 1990).

TA sa...

Hur tycker du Alfan står sig mot tex V60 och annat du provkört?

FixarFarsan sa...

Hej TA

Beror lite på hur du menar "står sig"!

Denna Alfa ger mycket körglädje och enormt mycket känsla. Alfa Romeo har alltid byggt körglada bilar och detta är inget undantag.

Andreas sa...

Blev såååå glad då jag hittade detta inlägg.

Är själv sjukt sugen på en 159 SW med just 1750 tbi maskinen.

Tycker det är en fantastisk bil, enda nackdelen jag ser som tidigare ägare till 2 st 156:or är den fruktansvärda värdeminskning man utsätts för!

Tack för givande läsning!

FixarFarsan sa...

Visst vägde du lite mellan nya Volvo V60 Black R och en Alfa 159 SW 1750 tbi?

Vore kul att veta hur folk resonerar kring dessa två bilar om de ställs mot varandra?

Hur ser din familj ut förresten (tänker på barnstolar och vagnar) och hade du tänkt köra bilen som enda bil året om?

Andreas sa...

Är sjukt sugen på primärt V60 T6 AWD i Polestar eller BSR utförande.

Blir dock en hel del pengar men Alforna rasar så sjukt så i sista änden antar jag att det blir ungefär samma eller något bättre med Volvon.

Har ett barn på drygt 1 år så vagn är ett krav! Om jag ska ha en T6a är det dock V60 som gäller, V70 T6 är enligt mig galet prisatt.

Kommer använda som året runt bil!

FixarFarsan sa...

Andreas, bilen i inlägget ovan verkar vara till salu just nu.. ;)

Anonym sa...

Är nyfiken om någon Alfa 159ti ägare kunde berätta om bilen är bättre än märkets rykte?

Främst rost, verkstadsräkningar och elfel jag tänker på?

/Tom

LEO sa...

Äger ingen själv men har flera Alfabekanta som säger att en Alfa producerad efter millenieskiftet är lika bra som vilken bil som helst när det gäller just rost och elfel.

Göteborgarn sa...

Jag har ägt fem Alfa 159 och kan säga efter bl.a. flera europaresor att modellen är minst lika pålitlig som killen Volvo som helst men 100 gånger mer kör och ägarglädje!
Kör Opel GTC idag men kommer att byta tillbaka till 159 och därmed lämna mellanmjölken bakom mig...
Dock en del mystiska elfel - men det går varit ännu fler på Opeln...
Finns det någon snyggare kombi???