Däckskifte till Sommardäck, tvätt av hjulhusen

Då var det dags igen att skifta bort de rasslande dubbdäcken och montera de lättrullande Michelin Energy sommardäcken. Dubbdäck slits oerhört mycket när det är barmark och när temperaturen ute stiger.

Lossar först alla hjulbultar lite så det blir en liten glipa mellan bult och fälg. Sen tar jag tag klockan 11 + 13 och ruskar varje däck hårt i bilens sidled för att lossa fälgen från navet.

Byt Skifta till Sommardäck Fälgtvätt 002

Sen lyfter jag upp bilen med domkraft där karossen är förstärkt för original domkraften och lägger en planka under för att fördela vikten och inte skada karossen.

Byt Skifta till Sommardäck Fälgtvätt 003

Borstar rent bultar lite och navet hårt med stålborste. Passar även på att tvätta hela hjulhuset med högtryckstvätten men med lågt tryck (Vatten och diskborste funkar lika bra).

Byt Skifta till Sommardäck Fälgtvätt 007

Nu mot närmaste mack för lufttryckskontroll.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

3 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Hej!

Använder du inte kopparpasta?

//M

FixarFarsan sa...

Tjena M!

Jo, kopparpasta är en kanonprodukt men inte överdrivet på hjulmuttrarna.

Är gängan bara ren och muttern går att skruva på för hand så räcker det för mig. Allt för att hjulen ska sitta fast ordentligt.

Kopparpasta på Navet är bra så länge man har plåtfälgar.

Finns säkert flera som anser olika men smaken är som baken..

Anonym sa...

Aluminiumpasta!

Däcken glider av och navet är riktigt fint efter säsongen. En väldigt liten gnutta kopparpasta har jag tagit på hjulmuttrarna men det räcker i princip att dom är rena och lite oljiga. Torra skall dom inte vara eftersom det är en myt att gängor sitter bättre då. Åtdragsmomentet blir högt men anliggningstrycket lågt vilket är precis motsatt det man vill.