Jag lovade tidigare att publicera en komplett lista på vilka VW modeller och motorer som har kamrem respektive kamkedja men den listan har jag ännu inte fått från VAG.
Här kommer i alla fall alla Passat motorer som finns att beställa idag:
Passat TSI 150 Ecofuel Kedja (CDGA 1.4 110 150)
Passat TSI 160 Multifuel Kedja (CKMA 1,4 118 160)
Passat TSI 211 Kedja (CCZB 2.0 155 211)
Passat V6 Kedja (BWS 3.6 220 300)
Passat TDI 105 DPF Kamrem (CAYC 1.6 77 105)
Passat TDI 140 DPF Kamrem (CFFB 2.0 103 140)
Passat TDI 170 DPF Kamrem (CFGB 2.0 125 170)
Tumregeln för nya VW är att Diesel har kamrem, Bensinmotorer kedja.
Skriv Passat i sökrutan uppe till höger för att hitta alla mina tidigare inlägg om Passat.
TFSI motorer har kedja, andra bensinmotorer från VAG har det ej... verkar det vara.... tycker personligen att man på samma sätt som för tex. mobilabonnemang bör få se totalkostnaden för att ha bilen i tex. 1, 3, 5, 8 år med redovisad uppskattat restvärde vid körning av 1000, 1500, 3000 mil per år. Var är konsumentverket?? Och Sverker Olofsson?
Uppgifterna i "vitt" ovan kommer direkt från Volkswagens tekniska service men innehåller inte äldre motorer.
Bra poäng med ägandekostnader. Vissa biltidningar som t.ex. Vi Bilägare brukar ta upp ägandekostnader (i alla fall för deras långtestbilar).
Partikelfilterbyten, kamremsbyten, täta oljebyten eller bara dyr service, reservdelar och försäkring kan ge bilägaren rejäl hicka!