-->

Test: Mercedes C-Klass 220CDI

Orup verkade digga sin “Merca” stenhårt och sjöng nåt i stil med..

”Nej du tar inte min Mercedes” - ”Mercedes är min bäste vän”
”Du tar inte min Mercedes” - ”Nej då kan du hälsa hem”

Därför kände jag mig helt enkelt tvungen att testa nya Mercedes Benz C-Klass 220 CDI årsmodell 2012. Nåja - Inte riktigt därför kanske (gillar inte ens Orups ylande).

Grill-Mercedes-C220-CDI

Snarare var det så att jag såg en stor reklampelare där det stod att nya C-Klass klarar den svenska miljöbilsgränsen på 120g. Detta gäller Sedan modellen av nya 220 CDI trots att den kramar ur sig hela 170 hk och 400 Nm, imponerade!

Kaross-Nya-Mercedes-C220-CDI

220 CDI Kombi sägs komma i en snålare version inom kort så att den också kryper ner under den skattebefriande 120g linjen. Kombin jag lånade släpper ut 125g så den är ingen smutsgris den heller!

Jag tog denna kombi som hade både Avantgardepaket, Businesspaket och en klassisk Automatlåda på en lång provkörning.

C-Klass är Mercedes storsäljare och kom 5:a på Svenska säljtoppen i Januari 2011 och föregående C-Klass version såldes i över 1 Miljon exemplar.

Den stora stjärnan mitt i grillen får man om man väljer Avantgarde paketet som sportpaketet heter hos Mercedes. LED ljusen nertill i fronten ingår i ett Businesspaket för 8900:- där även Metallic och större tank på 66 liter följer med.

Exteriör-Mercedes-C220-CDI

Onekligen en snygg kärra nya C-Klass Kombi tycker jag. C-Klass finns även som Coupe och med mastodontdieseln 350 CDI som har hela 231hk och vansinniga 540 Nm (V6 med dubbelturbo) i vrid men ändå klarar sig på 0,73 liter per mil i snitt (Detta tack vare snåltekniken som Mercedes kallar “Blue Efficiency”).

Jag har nyligen klivit in en åldersgrupp som denna bil siktar på, nämligen 35 - 45 åringar. Kanske därför jag nu är mer positivt inställd till Mercedes och i synnerhet nya C-Klass?

Interiör-Mercedes-C220-CDI

Anledningen till detta är bland annat att motorn i 220 CDI är en urstark pjäs som med tung gasfot förvandlar bilen till ett skenande kassaskåp. Eller det var orättvist, skenande är inte rätt eftersom styrningen och chassiet på bilen var perfekt balanserat mellan stabilitet och komfort. Stannade gjorde den också riktigt bra. Skulle nog snarare påstå att C-Klass 220 CDI “skenar” kontrollerat.

Bilen är tyst, bekväm och effektiv på motorvägen och det enda som kan förbättras ljudmässigt är vindbruset från A stolparna. Kör man med lätt gasfot glider bilen bokstavligen fram och pelarna i färddatorn blir allt jämnare och lägre.

Automaten 7G-Tronic (19 900:-) skötte sitt jobb utan att man märkte honom alls. Enda gången han visar sig är när man ska starta, då märker man herr momentomvandlare ihop med herr dieselknatter. Egentligen enda gången man får “TAXI” känslan, precis när man drar iväg sådär lagom men sen lyser inte “TAXI lampan” längre.

Start och Stop tekniken ligger bakom många sparade dieseldroppar. Den nöp av motorn så fort bilen stannade och foten hölls kvar på bromsen. När man skulle iväg igen huttrade dieseln igång.

Test-Mercedes-C220-CDI

När man skulle blinka första gången kom man åt farthållarspaken som var där blinkers normalt brukar sitta. Kom åt den ett antal gånger under provturen men det är nog en vanesak.

Handbroms-Mercedes-C220-CDI

Till höger ovan ser ni handbromspedalen och release knappen. Lite märklig lösning för oss ovana Mercedesförare men visst – det funkar!

Förarstol-Mercedes-C220-CDI

Förarstolen var helt ok men lite hård och sidostöden precis “lagom” för biltypen och oss lite “äldre” gentlemän :).

AMG-Paket-Mercedes-C220-CDI

Vill man ha större pucklar på förarstolen får man kryssa i AMG paketet där det bland annat ingår sportstolar, lägre kjolar, fetare ratt och större fälgar. På ovan bild har den vänstra C-Klassen AMG paket och den högra svarta är en vanlig Avantgarde, dålig bild jag vet men så var det i alla fall :).

Förbrukning-Mercedes-C220-CDI

Mitt på instrumentpanelen sitter en avancerad färddator där man bland annat kan få fram snittförbrukning per minut. Jag hade kört en bit motorväg körde av, vände och testade 0-100.. syns tydligt på bilden ovan, en pelare sticker upp :D

Kvalité-Mercedes-C220-CDI

Färddatorn styr man med ett vred mellan framstolarna likt det som BMW har. Fungerar bra för oss som är inom IT branschen och gör instrumentpanelen mer stilren och knappfri vilket är bra.

Lim-Farthållare-Mercedes-C220-CDI

Bilen hade en häftig farthållare som både kunde hålla en jämn fart eller så kunde man sätta en maxfart genom att aktivera “LIM” lampan med ett tryck och då begränsades farten till det. Försökte man gasa mer var det som att man hade fel på motorn, det hände absolut inget. Ett effektivt sätt att behålla körkortet!

Prestanda-Mercedes-C220-CDI

Här ovan ser ni att hastigheten är satt till Max 100Km/h.

Farthållare-Mercedes-Benz-C220-CDI

Och här är den satt till att hålla 100Km/h och utan fartbegränsaren.

Framdörr-Mercedes-C220-CDI

Inredningen i Mercedes är sådär maffigt väl sammansatt och dörren har den där tunga kassaskåpskänslan. Kanske inte lika tung klang som i de större Mercedes bjässarna i hallen men den existerar där väldigt påtagligt även i C-Klass.

Kombitest-Mercedes-C220-CDI

Snett bakåt var sikten sådär men inte alls sämre än i andra moderna kombibilar.

Testat-Baksätet-Mercedes-C220-CDI

Bakdörr-Mercedes-C220-CDI

I baksätet bakom mig själv satt jag som en kung och man kunde röra på knäna och hade 3-5cm tillgodo.

Även bak får man njuta av en välgjord dörr med en rejäl högtalare och fina aluminiumlister.

Lastutrymme-Nya-Mercedes-C220-CDI

Ännu längre bak i bilen var det hemtrevligt med lastfickor och en rejäl matta. Rullgardin och lastnät i samma kasett och fyra öglor för att säkra tung last ytterligare. En barnvagn är nog inga som helst problem att kasta in men bakrutans sluttning tar en hel del plats från lastutrymmet.

Mercedes Benz C-Klass 220 CDI offert[3]

Fick med mig en offert på en liknande bil och prislappen hamnade efter o-prutad rabatt på 337 466:- Då var bilen en 2012:a och hade Avantgarde, Businesspaket och 7 stegad Automat (7G-Tronic).

Jag tycker det är ett helt OK pris på bilen faktiskt med tanke på hur mycket Volvo och Volkswagen kostar numera. Väljer man en 180hk stark kompressormatad bensinmotor istället kostar den bilen i grundutförande 301 900:- och då känns 220 CDI ännu mer prisvärd med tanke på att den ska gå att köra på bara 0,44 liter/mil, har bättre vrid och likvärdig skatt.

Även om denna 220 CDI kombi inte är en miljöbil enligt Svenska regler så ligger dess skatt ändå på “bara” 1984:-/år och servicen skulle gå på runt 3000:-/år (får man ta med en nypa salt, detta var en ren oljeservice per år eller 2000 mil).

Någon som hittar hit och har andra åsikter om bilen jag provade? Du kanske äger en liknande Mercedes själv eller har några andra Merca-minnen att dela med dig av. Lämna då gärna en kommentar och tack för att du orkade läsa ända hit! Besök gärna mitt bloggarkiv och läs fler inlägg taggade med #Mercedes eller #Biltester.

16 Besökare har kommenterat :
Danni sa...

Suck, nu skrev jag en jättelång kommentar som bara försvann pga bugg i Blogspot (som dessutom var fruktansvärt jobbig att kringgå).

Jag har också fått upp ögonen för senaste generationerna av både C-klass och E-klass. Men C-klass är för liten att ha som endabil i en barnfamilj, tycker jag, och E-klass är så fantastiskt dyr att öronen trillar av bara jag öppnar konfiguratorn.

Och apropå dyr, hur sjutton kunde du få de priser du anger? I konfiguratorn anger de att en C220 CDI kombi kostar 353 900 kr helt utan utrustning och med manuell låda. Plockar jag på Avantgarde och automatlåda (kunde inte ens hitta något Business-paket i konfiguratorn) så landar jag på 393 300 kr. Lite beroende på vad Business-paketet är värt så har du alltså fått närmare 20% rabatt rakt av oprutat!

Då blir det ju snabbt lite löjligt, när man sätter fantasipriser och sen ger galna rabatter. Dessutom hamnar folk som jag i en väldigt obehaglig sits. Jag köper nämligen in bilar i mitt företag istället för privat, och den enskilt viktigaste faktorn för min totalkostnad är då förmånsvärdet. Detta baserar sig på bilens listpris, utan rabatter, så när de gör på det här viset får jag en onödigt hög bilkostnad.

Dessutom, vill man få en riktig KFR så kostar det alldeles för mycket att gå på de riktiga premiummärkena om man ska ha prestanda värdig en KFR. Då har man liksom släppt K:et helt, och det är inte någon kompromiss längre. Nej, när jag är gammal gubbe kanske jag har råd med en AMG-merca, men till dess får man nöja sig med att drömma!

FixarFarsan sa...

Tjena Danni!

Tråkigt det där med långa kommentaren som försvann (även om denna är längre än de flesta andra orkar skriva), man blir skitförbannad när det händer - för det har hänt mig också!

Men vad var det som hände? Har ibland fått problem om man försökt gå tillbaka och redigera när man förhandsgranskar kommentaren.

Angående priset på Mercan så ser jag väl fattig ut eller nåt för jag prutade absolut inget utan fick priset direkt med rabatten. Kan publicera bild på offerten i inlägget om det är av intresse senare så får du se vad den omfattar?

Håller med dig ang. förmånsvärdet, tillbehör och rabatterna!

Ja, en riktig "C Klasse" KFR (kfr.mine.nu) skulle antingen kunna vara AMG C63 Kombi eller den smartare och fullt tillräckliga 350 CDI med AMG paket men båda kostar över den maxgräns på 400' jag satt. 220 CDI var en trevlig bil men ingen bil man lockas ta ut på bana direkt, möjligtvis en resa ner till gröna helvetet och då vore främst transporten dit och hem en fröjd :D

Danni sa...

Ja, jag listade ut vad problemet var till slut. Jag brukar kommentera med ett Google-konto som är länkat till Blogspot. Sen har jag också ett Google Apps-konto eftersom vi använder Apps på mitt bolag. Häromveckan gjorde Google äntligen om i sitt system så att Apps-konton är fullvärdiga Google-konton och fungerar med alla Google-tjänster, men uppenbarligen kunde inte Blogspot hantera det. Nu försökte jag kommentera med OpenID istället men det funkade inte heller. Jag får öppna en cookie-fri browser och logga in mitt gamla Google-konto istället... Okay, ny rapport, det fallerade på första försöket också. Vi tar väl tionde försöket nu.

Ja, har du ork att slänga upp offerten kunde det vara kul att titta på den. Jag visste att både Mercedes och BMW kör med löjligt höga priser och ger saftiga rabatter, men det här låter ju nästan löjligt. Privatpersoner brukar normalt sett kunna få 6-8%. När jag köper företagsbilar brukar jag landa runt 10-11% i rabatt, och det mesta jag sett var min kompanjon som fick ca 20% på en Volvo av en säljare han känner väldigt väl.

C63 AMG är en så brutal bil att det knappt liknar något, men den lever på en egen planet även ekonomiskt. Den starka dieseln kunde jag också tänka mig, men ytterligare ett problem med premiumtyskarna är att man knappt kan röra vid tillvalslistan utan att det kostar en miljon mer. Jag provkörde även en BMW 530d nyligen, och blev störtkär i den, och baspriset på 430k skrämmer mig inte direkt - men det går åt utrustning för över 200k för att ens göra den intressant, vilket är ett problem. Själv hade jag en maxgräns på 500k när jag skulle köpa, och det visade ju sig att en Passat V6 GT med all utrustning klockar in på nästan exakt en halvmiljon - väldigt konkurrenskraftigt.

FixarFarsan sa...

Danni - jag var ute och cyklade (i diket) när det gällde priset på Mercan, skrev ut grundpriset på bilen men det rätta ser du på offerten som ligger ovan! Slarvigt av mig!!

Nu med rätt pris blev inte rabatten så stor men jag vidhåller att 337' inte är så farligt för en C-Klass (som har rätt mkt som standard) när en likvärdig Passat 170 TDI med DSG spräcker 300' gränsen.

Ska man vara helt säker att inte tappa långa texter får man skriva dem i notepad och sedan kopiera in dem när det är dags att skicka iväg..

Danni sa...

Ah, ja, nu såg det mer vettigt ut - 6% rabatt är väl ganska standard till privatpersoner, som sagt, och tjatar man kan man få några procent till.

Baspriset är inte så farligt, men så fort du börjar plocka på utrustning så springer Mercan ifrån med råge. Säg att du väljer Premiumpaketet för 13900 kr till Passat TDI170 GT. Motsvarande utrustning till Mercan kostar strax över 40k. Integrerad navigation - 16000 kr till Passat, 33200 kr till C-klass. Radarfarthållare med nödbromsfunktion - 7300 kr till Passat, 26300 kr till C-klass. Och så är det med varenda litet tillval. Till slut skiljer det tvåhundratusen på bilarna ändå. Jag personligen tycker att det är utrustningen som verkligen gör en bil lyxig och njutbar, så jag kan inte med att snåla på den fronten. Därför funkar inte vare sig BMW eller Mercedes ihop med mina prisbegränsningar, tyvärr.

(Och jag har för vana att placera hela inlägget i clipboarden innan jag skickar, men just den gången man glömmer det är ju självklart just den gången det strular.)

Markus sa...

Gillar verkligen nya c-klass. Största nackdelen är att den inte har så snygg inredning :(

Jonny sa...

Har kört en C220 Cdi 2 dagar nu.

Beställde en Mini One som hyrbil men fick den här levererad till jobbet av hyrbilsfirman.

Har hittills kört ca 70 mil, främst landsväg.

Motorn är finfin, växellådan (automat) fungerar utan konstigheter.

Hur Start-stopp fungerar begriper jag inte. Stoppar ibland. Ibland inte. Men startar i varje fall varje gång...

Bränsleförbrukningen är låg, 4,8l/100 km enl färddatorn men nu är det snäll landsvägskörning vi pratar om.

Negativt är att bilen är trång i förarplatsen, höger knä ligger hårt mot mittkonsolen. Detta tillsammans med en knepig vinkel på gaspedslen gör det obekvämt när jag kör långt. Bilen får därför gå mycket på farthållaren vilket höjer förbrukningen något.

Placeringen av farthållarspaken gör att man misstar den för att vara blinkersspaken.

De koreakromade ringarna i instrumentpanelen sticker ut för långt och ger irriterande reflexer i vindrutan.

Jag imponeras inte av Merca och kvalitetskänslan är inte särskilt hög.

Ena dörrhandtaget bak har redan lagt av, bilen har visserligen gått 100 mil redan så det är väl kanske dags för ett första verkstadsbesök...

FixarFarsan sa...

Tack Jonny för dina erfarenheter!

En dålig körställning märker man först när man kör lite längre som du gjort. Tråkigt att du inte kan justera in stol/ratt så att det känns bekvämt!

Start och Stop (i alla bilar) har en massa parametrar om hur kallt det får vara ute och hur varm motorn måste vara innan den blir aktiv. Kan vara något sådant du noterat.

Hyrbilar lever ett hårt liv men lite mer än 100mil borde dörrhandtagen sitta kvar :D

Jonny sa...

Dörrhandtaget är fixat.

Hittade en ny kul funktion hos Start-Stopp idag.

Stanna bilen, foten på bromsen. Motorn stängs av.
Håll kvar foten på bromsen men knäpp loss säkerhetsbältet. Motorn startar.

Varför då?

Linken sa...

Är ute efter en ny bil och MB 220 CDI med automat är verkligen intressant.

Om jag kommer ner i det pris du fick så slår jag till direkt. Om jag använder deras bygg bil kalkylator så får jag ett startpris som är betydligt högre. (typ det som nämn i ett inlägg ovan)

Var det något typ av tjänstebilserbjudande som drog ner priset eller var det som vanlig privat Svensson ? :-)

Nå väl verkar vara en mycket fin bil.

FixarFarsan sa...

Tjena Linken och kul att du skriver. Jag gick in på Mercedes som 100% privatperson utan några ramavtal och fick offerten som jag bifogade ovan.

Linken sa...

Låter kanonbra det. Får göra ett besök i Segeltorp framöver. :-)

Linken sa...

Sådärja, då var en MB 220CDI kombi Business beställd.
Det blev med automatlåda och business-plus paketet.
Leverans i februari. Väntar, väntar, väntar, ...

FixarFarsan sa...

Hej Linken!

Trefligt med ny bil! Det var en rätt snabb leverans av nya stjärnan också!

Anonym sa...

Hej MB ägare och blivande.
Har en 2011 C220 CDI kombi med avantgard, Business-plus, AMG, glastak, drag & automat + lite extra lullull.
Dyr men överlägsen i kvalitet mot andra bilar jag haft med råge, kvalitet rakt igenom. Mycket tyst i kupén trots att det är en mindre bil än de passat, V70 och A6 jag haft. Passat lirar inte i samma division överhuvudtaget, den borde flyttas till sandlådan där Skoda, Seat, Kia och de andra leksakerna är. Har några Caddy på företaget och titta in i en sån och i Passaten så är de alldeles för lika, golfklass rakt igenom även om Vokswagen försöker med nåt annat.

Har köpt den privat och det går att göra bra affär med Mercedes precis som med andra märken om man är seriös och har plånboken med sig och inte bara snackar och drömmer, men visst är prislappen något hög.

AMG stolarna är kanonsköna och man blir inte trött av att sitta länge. Har varit i både Danmark och Finland nyligen och man behöver egentligen bara stanna när man är hungrig eller nödig, inte för att varken tanka eller sträcka på sig särskilt ofta.
Nackdelen med AMG är att den är rätt hård vid vanlig "gubbkörning". Många gupp känns nog i onödan pga det men vill man gasa på en kurvig väg är det bara att hålla i, den ligger som ett strykjärn.
/Hälsningar
MB trots inte uppnådd gubbålder än.

Anonym sa...

Kör en MB C Klass kombi CDI220 och är heltnöjd. Kvalitet rakt igenom. Verkligen ett kassaskåp!! Snygg är den också så det räcker!! Dessutom är det automat som jag anser höjer körglädjen enormt! Nu i värmen har man insett att den har en grym klimat anläggning också. Det enda jag kan tycka är att bromsarna känns ibland lite "hårda" man får pressa rätt hårt för att stanna snabbt. Inte så stark servo? I övrigt mer än nöjd!!