Test: Mercedes C-Klass 220CDI

Orup verkade digga sin “Merca” stenhårt och sjöng nåt i stil med..

”Nej du tar inte min Mercedes” - ”Mercedes är min bäste vän”
”Du tar inte min Mercedes” - ”Nej då kan du hälsa hem”

Därför kände jag mig helt enkelt tvungen att testa nya Mercedes Benz C-Klass 220 CDI årsmodell 2012. Nåja - Inte riktigt därför kanske (gillar inte ens Orups ylande).

Grill-Mercedes-C220-CDI

Snarare var det så att jag såg en stor reklampelare där det stod att nya C-Klass klarar den svenska miljöbilsgränsen på 120g. Detta gäller Sedan modellen av nya 220 CDI trots att den kramar ur sig hela 170 hk och 400 Nm, imponerade!

Kaross-Nya-Mercedes-C220-CDI

220 CDI Kombi sägs komma i en snålare version inom kort så att den också kryper ner under den skattebefriande 120g linjen. Kombin jag lånade släpper ut 125g så den är ingen smutsgris den heller!

Jag tog denna kombi som hade både Avantgardepaket, Businesspaket och en klassisk Automatlåda på en lång provkörning.

C-Klass är Mercedes storsäljare och kom 5:a på Svenska säljtoppen i Januari 2011 och föregående C-Klass version såldes i över 1 Miljon exemplar.

Den stora stjärnan mitt i grillen får man om man väljer Avantgarde paketet som sportpaketet heter hos Mercedes. LED ljusen nertill i fronten ingår i ett Businesspaket för 8900:- där även Metallic och större tank på 66 liter följer med.

Exteriör-Mercedes-C220-CDI

Onekligen en snygg kärra nya C-Klass Kombi tycker jag. C-Klass finns även som Coupe och med mastodontdieseln 350 CDI som har hela 231hk och vansinniga 540 Nm (V6 med dubbelturbo) i vrid men ändå klarar sig på 0,73 liter per mil i snitt (Detta tack vare snåltekniken som Mercedes kallar “Blue Efficiency”).

Jag har nyligen klivit in en åldersgrupp som denna bil siktar på, nämligen 35 - 45 åringar. Kanske därför jag nu är mer positivt inställd till Mercedes och i synnerhet nya C-Klass?

Interiör-Mercedes-C220-CDI

Anledningen till detta är bland annat att motorn i 220 CDI är en urstark pjäs som med tung gasfot förvandlar bilen till ett skenande kassaskåp. Eller det var orättvist, skenande är inte rätt eftersom styrningen och chassiet på bilen var perfekt balanserat mellan stabilitet och komfort. Stannade gjorde den också riktigt bra. Skulle nog snarare påstå att C-Klass 220 CDI “skenar” kontrollerat.

Bilen är tyst, bekväm och effektiv på motorvägen och det enda som kan förbättras ljudmässigt är vindbruset från A stolparna. Kör man med lätt gasfot glider bilen bokstavligen fram och pelarna i färddatorn blir allt jämnare och lägre.

Automaten 7G-Tronic (19 900:-) skötte sitt jobb utan att man märkte honom alls. Enda gången han visar sig är när man ska starta, då märker man herr momentomvandlare ihop med herr dieselknatter. Egentligen enda gången man får “TAXI” känslan, precis när man drar iväg sådär lagom men sen lyser inte “TAXI lampan” längre.

Start och Stop tekniken ligger bakom många sparade dieseldroppar. Den nöp av motorn så fort bilen stannade och foten hölls kvar på bromsen. När man skulle iväg igen huttrade dieseln igång.

Test-Mercedes-C220-CDI

När man skulle blinka första gången kom man åt farthållarspaken som var där blinkers normalt brukar sitta. Kom åt den ett antal gånger under provturen men det är nog en vanesak.

Handbroms-Mercedes-C220-CDI

Till höger ovan ser ni handbromspedalen och release knappen. Lite märklig lösning för oss ovana Mercedesförare men visst – det funkar!

Förarstol-Mercedes-C220-CDI

Förarstolen var helt ok men lite hård och sidostöden precis “lagom” för biltypen och oss lite “äldre” gentlemän :).

AMG-Paket-Mercedes-C220-CDI

Vill man ha större pucklar på förarstolen får man kryssa i AMG paketet där det bland annat ingår sportstolar, lägre kjolar, fetare ratt och större fälgar. På ovan bild har den vänstra C-Klassen AMG paket och den högra svarta är en vanlig Avantgarde, dålig bild jag vet men så var det i alla fall :).

Förbrukning-Mercedes-C220-CDI

Mitt på instrumentpanelen sitter en avancerad färddator där man bland annat kan få fram snittförbrukning per minut. Jag hade kört en bit motorväg körde av, vände och testade 0-100.. syns tydligt på bilden ovan, en pelare sticker upp :D

Kvalité-Mercedes-C220-CDI

Färddatorn styr man med ett vred mellan framstolarna likt det som BMW har. Fungerar bra för oss som är inom IT branschen och gör instrumentpanelen mer stilren och knappfri vilket är bra.

Lim-Farthållare-Mercedes-C220-CDI

Bilen hade en häftig farthållare som både kunde hålla en jämn fart eller så kunde man sätta en maxfart genom att aktivera “LIM” lampan med ett tryck och då begränsades farten till det. Försökte man gasa mer var det som att man hade fel på motorn, det hände absolut inget. Ett effektivt sätt att behålla körkortet!

Prestanda-Mercedes-C220-CDI

Här ovan ser ni att hastigheten är satt till Max 100Km/h.

Farthållare-Mercedes-Benz-C220-CDI

Och här är den satt till att hålla 100Km/h och utan fartbegränsaren.

Framdörr-Mercedes-C220-CDI

Inredningen i Mercedes är sådär maffigt väl sammansatt och dörren har den där tunga kassaskåpskänslan. Kanske inte lika tung klang som i de större Mercedes bjässarna i hallen men den existerar där väldigt påtagligt även i C-Klass.

Kombitest-Mercedes-C220-CDI

Snett bakåt var sikten sådär men inte alls sämre än i andra moderna kombibilar.

Testat-Baksätet-Mercedes-C220-CDI

Bakdörr-Mercedes-C220-CDI

I baksätet bakom mig själv satt jag som en kung och man kunde röra på knäna och hade 3-5cm tillgodo.

Även bak får man njuta av en välgjord dörr med en rejäl högtalare och fina aluminiumlister.

Lastutrymme-Nya-Mercedes-C220-CDI

Ännu längre bak i bilen var det hemtrevligt med lastfickor och en rejäl matta. Rullgardin och lastnät i samma kasett och fyra öglor för att säkra tung last ytterligare. En barnvagn är nog inga som helst problem att kasta in men bakrutans sluttning tar en hel del plats från lastutrymmet.

Mercedes Benz C-Klass 220 CDI offert[3]

Fick med mig en offert på en liknande bil och prislappen hamnade efter o-prutad rabatt på 337 466:- Då var bilen en 2012:a och hade Avantgarde, Businesspaket och 7 stegad Automat (7G-Tronic).

Jag tycker det är ett helt OK pris på bilen faktiskt med tanke på hur mycket Volvo och Volkswagen kostar numera. Väljer man en 180hk stark kompressormatad bensinmotor istället kostar den bilen i grundutförande 301 900:- och då känns 220 CDI ännu mer prisvärd med tanke på att den ska gå att köra på bara 0,44 liter/mil, har bättre vrid och likvärdig skatt.

Även om denna 220 CDI kombi inte är en miljöbil enligt Svenska regler så ligger dess skatt ändå på “bara” 1984:-/år och servicen skulle gå på runt 3000:-/år (får man ta med en nypa salt, detta var en ren oljeservice per år eller 2000 mil).

Någon som hittar hit och har andra åsikter om bilen jag provade? Du kanske äger en liknande Mercedes själv eller har några andra Merca-minnen att dela med dig av. Lämna då gärna en kommentar och tack för att du orkade läsa ända hit! Besök gärna mitt bloggarkiv och läs fler inlägg taggade med #Mercedes eller #Biltester.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken hit med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag någonsin skrivit om.

Via bloggens facebooksida kan du enklast följa bloggen och även kommentera alla nya inlägg, på Instagram hittar du mitt hojmaterial.