-->

Köra Konbana på Lunda Flygfält med Polo GTi

Nu har jag premiärkört Polon på lite bana eller snarare konbana men ändå testat bilens kapacitet när det går undan lite mer än i rondellerna på väg till jobbet. Polon får godkänt precis som den är!

Jag var lite orolig att H&R fjädrar med originaldämpare skulle göra bilen lite gungig men den gick stabilt och föraren var begränsningen till ännu lägre tider.

Lunda Flygfält Konbana Drivers Cup 2011 002

Konbanekörningen hölls på Lunda flygfält som ligger ca 1 timme från där jag bor och är den närmaste platsen för lite aktiv körning eftersom Barkarby flyfält inte längre får anordna konbana.

Kommer man söderifrån på E4:an tar man avfart 188 och kör väg 288 mot Östhammar.

Lunda Flygfält Konbana Drivers Cup 2011 038

För tillfället är det mycket vägarbeten på denna väg och även fartkameror så det gäller att ta det lugnt.

Lunda Flygfält Konbana Drivers Cup 2011 007

Avfarten mot Lunda flygfält är bra skyltat så man missar den inte.

Lunda Flygfält Konbana Drivers Cup 2011 004

Passade på att tanka upp bilen i god tid före flyfältet men det finns mackar relativt nära flygfältet också.

Lunda Flygfält Konbana Drivers Cup 2011 003

Fyllde även på luft till 3 Kilo i alla däck för att kunna släppa ut luft ifall det var för mycket.

E52 012

Enda man behöver för att få köra konbana är Hjälm, handskar och heltäckande kläder och en presenning att ställa under bilen ifall den läcker något. Bilen skall vara påställd och besiktad hos bilprovningen samt ha bra bromsvätska för att få köra.

Lunda Flygfält Konbana Drivers Cup 2011 012

Slicks är inte godkända utan man kör i två däckklasser, vanliga gatdäck och så kallade semi-slicks eller R-Däck godkända för gata.

Lunda Flygfält Konbana Drivers Cup 2011 016

När bilen klarat kraven för körningen fick man en liten tuff dekal på  rutan samt ett nummer.

Lunda Flygfält Konbana Drivers Cup 2011 027

Sedan satte vi igång och köra enligt köprincipen. Tre varv per heat, först ett uppvärmningsvarv sedan tidtagningsvarv och slutligen ett avkylningsvarv.

Lunda Flygfält Konbana Drivers Cup 2011 028

Trots att det rullade på smidigt och det alltid var två bilar ute på banan så blev det som vanligt rätt mycket väntan i kön.

Lunda Flygfält Konbana Drivers Cup 2011 021

Körde man på koner (se ovan) fick man strafftid så det gällde att slicka konerna utan att kyssa dem :)

Lunda Flygfält Konbana Drivers Cup 2011 034

En lyckad heldag bakom ratten och mycket bilsnack med likasinnade i kön. Golf R:en hade bara gått 250 mil så den var knapp inkörd men det gick bra att svänga med den ändå!

Mycket olika bilar i kön, allt ifrån Golf R till sleeper trimmad Nissan Micra till massa oplar. En Opel Speedster med R-Däck satte för övrigt den bästa tiden under dagen.

Lunda Flygfält Konbana Drivers Cup 2011 037

Polons färddator noterade en något högre förbrukning under konbanekörningen, 1,5 liter per mil..

Lunda Flygfält Konbana Drivers Cup 2011 042

Men väl hemma igen efter 1 timmer motorväg var vi nere på snål-siffror igen.

Konbana är något jag rekommenderar alla som gillar att köra bil. Det är billigt, säkert och sliter inte sönder bilen som t.ex. dragrace gör. Ändå ger det mycket adrenalin och man tävlar mot sig själv och andra utan att riskera stora plåtskador.

Nu är jag grymt taggad att ta riktig racinglicens. Sitter faktiskt och kollar när nästa kurstillfälle är..

0 Besökare har kommenterat :