Motorn i lånebilen, nya SAAB 9-5 TiD var en 160 hästars diesel och växellådan en automatlåda med 6 växlar framåt.
Design Exteriör
Designen på nya SAAB 9-5 är annorlunda och ordet som dyker upp i min hjärna för att beskriva dess utseende är “Svulstig”.
Den högt uppdragna midjan på bilen, de små bakrutorna och den liggande bakrutan ovanpå den höga baken gör att bilen ser ut som en stor jättekoloss. Bilens mått är för övrigt 501 cm på längden och 211 cm mellan ytterspeglarnas spetsar så den ÄR stor.
Karossidorna på nya SAAB 9-5 saknar helt några stötupptagande lister vilket är synd men så är bilmodet just nu, det ska vara mycket rak plåt i år!
SAAB Baklampor
Bilens baklyktor är däremot inte alls fula tycker jag (om man fimpar den kromade rampen mellan dem) men man blir inte rockstjärna bara för att man sätter på sig ett par schysta solbrillor..
SAAB Bagage / Lastutrymme 9-5
I väntan på nya SAAB 9-5 SportCombi (som för övrigt redan nu går att beställa) får man nöja sig med Sedanens “brevlådeinkast”.
Lastutrymmet bakom luckan är däremot djupt/stort och sväljer nog en hel del väskor.
Köra SAAB 9-5
Bilen jag provkörde hade utrustningsnivån Linear vilket innebär att vi pratar om en basmodell av nya SAAB 9-5. Grundpriset med automat och 160 hk Dieselmotor började på 329.800 riksdaler (priset gäller en SportCombi kaross). Som “Linear” var inredningen alltså helt utan massa lull-lull och stolarna var klädda i ett rätt grovt tyg och paneler plastgrå.
Som gammal SAAB ägare kände man igen instrumentpanelens form vars första version jag hade redan i min Saab 9000 turbo från 1988. Med andra ord gillade jag den men vissa reglage var lite små, tänker på justeringen av t.ex. klimatanläggningen.
Automaten i provbilen var en 6-växlad traditionell automatlåda som även gick att spaka manuellt samt via paddlar vid ratten men jag lät växelväljaren ligga i Drive läget under hela turen.
Startnyckeln hade ett litet eget fack mellan stolarna om man inte ville ha den i fickan och motorn fick man igång genom att trycka på en startknapp.
Jag ställde in ratten, speglarna och försökte sedan förgäves pumpa ner stolen mer men även i det lägsta läget satt mina 186 cm nästan i taket. Den annars bekväma stolen hade kunna gå 3-4 lägre ner, nu satt man lite som på en pall.
Motorns gång var hård och det gick inte att ta miste om att bilen skulle tankas med diesel. När man fick den 2 ton tunga bilen (tjänstevikt mellan 1775-2165 kilogram beroende på modell och utrustning) i rörelse lossnade den elektroniska parkeringsbromsen automatiskt.
Släpvagnsvikten på nya SAAB är rejäl och denna provbil fick dra 1700 och den fyrhjulsdrivna AERO modellen hela 2000 Kg men då räcker inte ett vanligt B-körkort längre.
DING DING DING – bältespåminnaren uppmärksammade mig direkt på parkeringen att jag glömt något och jag skyndade mig innan jag fick tinnitus :D
När jag och bilen lämnat parkeringen och fått svänga lite ihop blev jag positivt överraskad, för den kändes inte alls så stor, tung och klumpig som den ser ut. Den lilla motorn knuffade på bilen bra och kraften kom jämt hela vägen mot det röda samt att chassiet trots sin mjukhet faktiskt var så pass bra att kurvtagning i rondeller nästan var ett nöje.
Så får jag inte glömma att nämna bromsarna. Jag vet inte om det var EBA, EBD eller CBC (eller alla tre ihop) som gjorde att bilen stannade bara man tittade på pedalen – Vem sa att man inte kan stanna och vända en oljetanker på en 5-öring? :)
SAAB Night Panel
Testade även SAAB Night Panel som släcker ner alla mätare utom hastighetsmätaren och jag gillar denna funktion (tagen från flyget) skarpt när man kör nattetid. Har använt denna funktion mycket eftersom den kom i en annan SAAB modell för många år sedan.
På motorvägen var bilen inte lika underhållande att köra som på mindre kurvigare landsvägar. Mittenläget på ratten var lite diffust och motorn/lådan var inte lika rapp i dessa hastigheter. Helst ville man bara lunka på i samma fart och njuta av den långa hjulbasen och den sköna mjuka fjädringen som bilen hade. Dessutom var kupén bra ljudisolerad och man kunde höra sina tankar utan att störas av en massa vindbrus från A-stolpar eller däcksurr från de extra lättrullade däcken.
Dieselmotorn är inte miljöklassad (175g/Km) och saknar även start/stopp teknik men ger den stora bilen ändå helt acceptabel bränsleförbrukning (6,6 L/100Km enl. faktabladet) vid motorvägslunk med farthållaren på ~100.
Färddatorn
Färddatorns menyer ändrade man inte från ratten utan via ett ring på vänster spak. Lite märklig placering tyckte jag som gillar att bläddra runt i olika menyer medan jag kör och var då tvungen att släppa ratten.
Gillar man inte att lunka fram i tysthet så var standardstereon med sina 9 högtalare en riktig “dunka-dunka” som gick att poppa riktigt högt och “lågt” med.
Bakåtsikten
När det sedan var dags att backa så var det inte mycket lönt att vända sig om för sikten genom de små rutorna var helt obefintlig. Backkamera hade inte varit helt fel i denna bil.
När man backar och fickparkerar hinner de stora måtten på bilen ikapp en igen och man vet inte riktigt var karossen slutar vare sig fram eller bak men givetvis lär man sig detta efter ett par dagar.
Baksätet / Takhöjden
När vi ändå tittar bakåt så undrar jag hur SAAB tänkte med baksätet..
Jag som är helt normallång (186cm) hade problem att vika in huvudet och överkroppen genom dörröppningen bak och hade dessutom skallen i taket när jag satt normalt bak.
Den kommande SportCombin lär ha något högre takhöjd (eller mindre sluttning snarare) men dörröppningen är nog densamma? Hur kan man designa taket så nerdraget så att vanliga Svenssons har svårt att ta sig in där?
Polisen kommer nog få problem att baxa in överberusade personer i baksätet när de börjar använda sina 9-5:or i verkligheten, i alla fall om de är över 180 cm :).
Baksätespassagerarens knän däremot har hur mycket plats som helst och ovan bild kommer från en SAAB 9-5 AERO med integrerade skärmar.
Summering: SAAB 9-5 TiD
Nya SAAB 9-5 är en trevlig och säker långfärdsvagn men jag vet inte om det räcker för att den skall sälja. För sälja måste den nu för att företaget kommer ur sin kris (läste precis att de anställda inte får ut sina löner och total nerläggning är nära om inte staten öppnar skattekistan)?
Har inte hört en enda person som gillar det “svulstiga” yttre och grundpriset över 300’000:- på i stort sett alla versioner av den gör den för dyr tycker jag. SvD testade SAAB:en mot en motsvarande Audi och där gick den jämna steg men kvalitén var "två snäpp sämre" än Tysken och jag är beredd att hålla med.
Läs gärna mina andra inlägg taggade med #SAAB eller botanisera bland mina hundratals andra #Biltester. Du är även välkommen att berika detta inlägg med dina kommentarer, knapp för detta hittar du här under..
Jag gillar nya 9-5 i grund och botten. Den är svulstig, ja, men det är coolt med feta bilar och den gör det bra med en rejäl pondus tycker jag. Men priserna är verkligen absurt höga. Kan den verkligen vara värd så mycket? Jag vet inte själv, för trots att jag försökte kontakta Saab för en provkörning så blev det aldrig någon (dålig service!).
Vad som slår mig är att på pappret så är alla versioner ohyggligt långsamma. Toppmodellen Turbo6 med 300 hk och fyrhjulsdrift vill ha hela 6.8 sekunder för 0-100, och det är bara sedanmodellen! Det är ju helt oacceptabelt för en så dyr bil med så mycket kraft.
Pondus och nya Saab 9-5 vet jag inte om jag skulle sätta i samma mening men jag vet vad du menar! En SAAB ska inte slåss i samma prisklass som tyska lyxbilar, det kommer bli SAAB's död tror jag!
Saab har alltid varit lite underdog på motoreffekt men ändå charmat "oss" gamla SAAB entusiaster men nya 9-5 Aero är inget annat än en jättedyr stor tung klump och som du säger, en långsam sådan dessutom!
9-3:aero däremot, den har fortfarande lite AERO feeling kvar tycker jag.. Kanske borde testa den igen och eventuellt skriva ett mer SAAB positivt inlägg?
Nya 9-5 är riktigt nice, kul med lite nytänk/retro samtidigt.
Synd den är så dyr bara, och att Saab konkat.
Hälsningar Jonassjöberg