Test: Golf R 4Motion Experience

Företaget Car Events som arrangerar Golf R Challenge håller till på en del av Barkarby flygfält i norra Stockholm (den rätta Infarten hittar man från Akalla hållet).

Golf-R-4Motion-Experience

Golf R Challenge Med VW Akalla

Efter en kort genomgång av optimal körställning fylldes bilarna med Volkswagen folk från Akalla anläggningen och så jag då. Därefter åkte vi fyra följevarv efter Porschen och fick lite tips av instruktörerna kring de olika partierna. Jag som är van att köra konbana med endast koner tyckte de målade Curbs’en var lite smålyxiga. De höjde kvalitén på banan flera nivåer!

Golf-R-Banköning-Originaldäck

Depåstopp - Däck & Soppa

Några av bilarna fick nya Bridgestone däck monterade efter följevarvet och vad jag hörde så var detta fjärde uppsättningen däck bara idag men så hade Volkswagen folket piskat bilarna hela dagen också!

Original Bridgestone Sommardäck till Golf R i dimensionen 225x40x18 är inte så fasligt dyra som man kan tro (ok, allt är relativt). Kollar jag hos mina #Samarbetspartners så ligger just dessa däck på 1820:- styck.

Golf-R-Bankörning

Körglädje-Golf-R

Dags Att Köra

Nu var det dags att köra testrundan och jag åkte först med ett par gånger innan jag körde själv. Som passagerare i konbana ska man inte ha lätt för att bli åksjuk för det svänger friskt i bilen när föraren kastar bilen från höger till vänster, bromsar hårt och så till höger och full gas o.s.v.

Trots att bilens DCC chassi var på det hårdaste S-port läget krängde bilen en hel del. Känslan var likadan som när jag åkte med som Golf R passagerare på Mantorp förra året. Då misstänkte jag att däckens stommar inte orkade hålla upp mot bilens vikt och sidokrafter. Det kan också vara så att jag är lite skadad av stenhårda bilar som min gamla Racepreppade Mk1:a och nuvarande #PoloGTI med H&R kit.

 Porsche-Golf-R

Golf R - Lika Snabb Som Porsche

Men trots att det känns som det kränger en del går det enligt instruktörerna att köra en Volkswagen Golf R lika snabbt genom banan som med den Porsche som stod på plats. Det säger rätt mycket om vad konbana handlar om nämligen bilkontroll!

Golf-R-Ljus

Skarpa Varv - Tidtagning

När det var min tur att köra de skarpa varven på tid började man känna av adrenalinet. Man ville ju inte köra bort sig eller klippa massa koner men inte heller kärringköra. DSG spaken åkte ner till S-port och så händerna kvart i tre.

Instruktören skickade iväg en när det var fritt på banan och tiden startades manuellt när hjulet började rulla. Fick inte till en Launch Control start utan bilen sög iväg snällt trots pedalen i mattan.

Bakom ratten kändes det rätt odramatiskt att kasta runt bilen genom konerna. Hade jag fått köra ett par varv till hade man lärt sig bättre var bilens hörn slutade och då hade man kunnat slicka konorna bättre men jag tyckte det gick bra och jag hamnade bland de få som inte rev några konor alls på två heat. Tyvärr skilde sig varvtiderna åt lite för mycket och jag kom nog bara på en tredjeplats totalt.

Sista varvet krävde att halvljusen slogs på för att man skulle kunna se några konor överhuvudtaget. Vinnaren fick en åktur runt banan som passagerare i Porschen och lite Pommac samt ett kuvert med hemligt innehåll.

Golf-R-Challenge-Barkarby-Flygfält

Summering Golf R Challenge

Att snabbsummera de 1,5 timmarna på flygfältet är lätt. Detta var vansinnigt roligt!

Banans läge: Läget kunde absolut inte bli bättre eftersom jag nästan kunde gå hem. Normalt får man som Stockholmare först transportera sig en halv dag för att kunna köra lite bana.
Betyg: RRRRR

Banans utformning: Den hade allt man önskar sig. Hårnålsvändning, snabba partier och en “chikan” samt en snabbare vändning. Målade Curbs höjde även kvalitén avsevärt som jag skrev längre upp.
Betyg: RRRRR

Bilarna: Volkswagen Golf R är en av mina favoritbilar då den är så mångsidig. Har dock lite problem med DSG i Turbobilar som Golf R men det är nog en vanesak. Att komma iväg fort löser man med Launch Control när man lärt sig den och sen gäller det bara att köra manuellt med paddlar och ha varven uppe! ESP i Golf R går från årsmodell 2012 att stänga av helt hörde jag så det vore kul att få testa. Motorn på lite högre varv morrar fint och skjuter på riktigt bra!
Betyg: RRRRr

Jag är nöjd som bara den! Tack till Volkswagen Akalla och Car Events för en väldigt trevlig vardagskväll full av däckrök, tickande avgasrör och rykande bromsar. Jag kommer gärna tillbaka när ni får era nya 2012:or :)

Efter detta event har jag testat Golf R/GTI och Clubsport vid flera andra tillfällen samt generationer, du hittar de tester under taggen #Biltester och #KFR.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :