-->

Guide: Byta Generator Porsche 911 (1986)

Ett nytt inlägg om en gammal bil jag inte längre äger men jag minns ändå så väl hur min gamla Porsche 911 Carrera 3,2 -86 (veckan efter köp) stannade med urladdat batteri vid vägkanten.

Byta-Generator-Porsche-911-Carrera-3,2-1986

Fick låna ett fulladdat batteri och tog mig hem till mitt dåvarande garage där den fick stå och ladda upp sitt egna batteri men det visade sig att generatorn bara laddade 9 Volt när bilen väl gick att starta igen.

Utbytesgenerator till Porsche

Letade fram ett företag som sålde utbytesgeneratorer och tjänade på detta sätt 5000:- mot att köpa över disk hos Porsche.

Motor-Porsche-911-Carrera-86

Var Sitter Generatorn?

Generatorn på dessa klassiska 911:or sitter precis bakom kylfläkten.

Demontera-Fläkt-Porsche-911-3,2

Räkna Shimsen noga

Först lossade jag på spännbandet runt fläkten och hållare för alla tändkablar. Sedan lossade jag centrummuttern med muttermaskin och höll koll på hur shimsen satt så att remmarna blev lika mycket spända vid återmontering.

Generator-Fläkt-Porsche-911-Carrera

Lirkade sedan loss generator och fläkt för att kunna lossa på kåpan på insidan som höll alla kablar på plats och styrde kylluften.

Koppla-Kablar-Generator-Porsche-911

Märk Kablarna

När den kåpan var borta tog jag lite närbilder på kablarna och märkte även upp dem noga.

Guide-Byta-Generator-Porsche

Lyft Ut Fläkt-Generatorpaketet

När alla kablarna var loss var det bara att lyfta ut hela paketet.

Ny-Generator-Porsche-911-86

Jämför Ny/Gammal Generator

Jämförde sedan ny och gammal generator så att de var lika innan jag delade på fläkt och gammal generator.

Porsche-911-Delar-Generator-

Efter lite lirkande och rostlösare var delare separerade. Idag hade jag varit mer noga med putsen men vid tidpunkten ville jag bara få ihop bilen och ut å köra! :)

Återmontering-Ny-Generator-Porsche-911

Skifta Generator

Ny generator på plats och sedan återmontering.

Moment-Centrummutter-Generator-Porsche-Carrera-3,2

Moment Centrummutter

Drog åt centrummuttern först lite med muttermaskin sedan momentnyckel (minns inte momentet nu men kommentera gärna inlägget om du minns?) och höll emot med en egentillverkad specialnyckel så att generatorn inte skulle snurra med.

Hade jag varit lite smart hade jag vetat att det låg en original “hak-nyckel” just för detta fram i verktygsväskan.

Test-Laddning-Generator-Porsche-911

14,2V Laddning på Tomgång

Efter uppstart och mätning som visade 14,2 volt på tomgång var det skönt med en sen provtur :) Ett Generatorbyte på Porsche 911 var faktiskt lättare än det låter och klarar du at byta bromsbelägg på en bil så klarar du även detta!

Du hittar fler inlägg under arkivet och taggen #Porsche

0 Besökare har kommenterat :