Många biltidningar har under året testat Hyundais stora kombi i40 och tidningen Auto Motor & Sport anser att den kör om Svenskarnas favoritkombi i miljökostym, Volvo V70 DRIVe.. Jag måste testa detta!
Så idag, en mulen Novemberdag var det dags för mig att ta en rejäl tur med Volvoutmanaren från Korea.
Medan jag väntade på bilnyckeln till den 136hk starka 1,7 liters CRDI dieseln läste jag fyra rader om i40 “blue”:
Fem års Skattefrihet (tack vare miljöbilsklassning)
Fem års Nybilsgaranti
Fem års Vägassistans
Fem års Serviceassistans
Första 5 åren som i40 ägare är man rätt “safe” med andra ord!
Karosslinjerna på i40 är enligt mitt tycke lite för överdrivna men de håller sig ändå på “mattan” och jag tycker bilen ser helt ok ut.
Hyundai lockar nog över en och annan Volvoköpare genom att linjerna är lite mer svängda än på V70 DRIVe (har provkört även den, klicka här för att läsa mer om V70 DRIVe i ett nytt fönster).
I40 låser man upp enklast med fjärrkontrollen eller genom att ha nyckeln i fickan och sedan trycka på den lilla svarta knappen på handtaget.
När man öppnat förardörren möts man av stilrena och sköna stolar utan en massa trams och överdrivna färger.
Instrumentpanelen är däremot lite mer “designad” än på klassiska V70 DRIVe och det var lite svårt att hitta vissa vanliga knappar direkt.
Den eluppvärmda ratten som blev riktigt varm efter en stunds körning hittade jag inte avstängningsknappen till (satt på rattstångens vänstra sida visade säljaren mig senare). Rattens värmeslinga stängs för övrigt automatiskt av efter 30 minuter.
Instrumenteringen var lite häftig med all dess grafik, alla små symboler och animationer men samtidigt lite “plottrig” om man jämför med bilar som nya Passat (Läs mer i nytt fönster) och just bror duktig Volvo V70 DRIVe.
Innan jag började testa bilens köregenskaper synade jag baksätet som var helt enormt. Kolla mellanrummet ovan mellan mina knän och “min” förarstol framför som var inställd för mina 186cm.
Snygga dörrsidor både fram och bak tycker jag. En snygg blandning mellan läder, tyg och borstad aluminium(look?).
Det stora glastaket kändes lyxigt och alla tillverkare verkar numera ha denna “option” i sina tillbehörslistor.
Ännu längre bak hittar man ett stort lastutrymme med ett smart lastförskjutningsskydd.
Armen kändes något plastig och håller säkert inte lika bra som t.ex. Audi’s (svindyra) motsvarighet men är ändå väldigt användbart och första fem åren borde även denna pryl täckas av nybilsgarantin så det är bara att justera på..
Lastnätet bak blev jag däremot inte vän med alls. Jag bad säljaren demonstrera senare och visst fick han upp nätet efter lite trixande.
Ute på vägen kändes bilen mycket piggare än V70 DRIVe som jag hela tiden jämför med. Den 136hk starka miljödieseln drar på riktigt bra och i40 har även ett bra chassi som gör körningen till ett behagligt nöje tack vare bra komfort och behaglig ljudnivå inne i bilen.
På kurviga landsvägar följer bakvagnen med fint och när jag gjorde lite hårdare bromstester så tändes bilens varningsblinkers automatiskt och blinkade en bra stund innan de slocknade igen.
Provbilen hade utrustningsnivån PREMIUM (kryssar du i metalliclack på en Premium får du plocka ur nästan precis 300’000:- ur madrassen) som innehöll en hel del annan utrustning förutom soltak, lastförskjutningsskyddet och parkeringshjälpen.
Provade att fickparkera med parkeringsassistenten denna gång men jag skriver ett separat inlägg (med film) om den spännande finessen lite senare!
En BUSINESS går loss på 259'900:-, en PREMIUM 294'900:- och metalliclack kostar 5'900:- extra.
Nöjer du dig med en basutrustad i40 kallas den för Select och för 234,900:- får du all ovanstående standardutrustning.
Farthållaren i Hyundai i40 måste även få ett par rader eftersom den var så bra! Den fungerar likadant som på den Mercedes 220 CDI jag testade förut, länk längre ner ifall nu är nyfiken..
Alltså likadant, det innebär att du både kan sätta en maxhastighet som inte går att överskrida hur mycket du än gasar eller så sätter du en fast hastighet som bilen sedan håller åt dig.
Manövreringsknappar på ratten gjorde att farthållaren faktiskt var snäppet bättre och enklare att justera i denna i40 än på 220 CDI.
Autostopp av motorn är ett måste på en miljöbil men jag tyckte inte motorn stannade förrän man lade ur växeln vid rödljuset. Startade gjorde den i alla fall utan krångel och färddatorn meddelade att bilen i snitt hade sörplat i sig 0,56 liter diesel per provmil. Jag tar det med lite salt men snål det är bilen om man kör normalt.
Jag korar inte koreanen till solklar vinnare över kombikriget. Det handlar helt enkelt om att väga in det som är viktigast för just dig.
Vill du ha massor av utrustning (“lull-lull”) och vet att du kommer byta bil inom 5 år så är i40 ett väldigt bra val så länge du accepterar dess lite egna design. Du får ett tryggt ägande med långa garantier och en kombi som får dra 1800 Kg (1380 Kg om du saknar E-körkort), lastar som en “Volvo” men är roligare och piggare att köra.
Lämna gärna en kommentar om du läst så här långt och läs gärna även mina andra provkörningar som du hittar i menyn längst upp.
Det var i40 det, vill du läsa fler av mina många #Biltester?
Kul att få läsa lite om den här uppstickaren! Koreanerna har ju kommit väldigt starkt de senaste åren, och även om jag själv inte hade övervägt den här före en tysk just nu så är det inte omöjligt att det är annorlunda redan vid nästa bilbyte.
Angående start/stopp med manuell låda så är det väl alltid så att man måste lägga ur växeln och släppa kopplingen för att motorn ska stänga av sig? Så har det i alla fall varit på alla jag kört. Vilket gör att funktionen känns meningslös, eftersom det är ungefär lika smidigt att bara slå av tändningen istället.
Du menar att PREMIUM-modellen kostar runt 300K va? Annars har dy blivit lurad...
Jag tycker också att start och stopp kunde stänga av motorn när 1:an ligger i, bilen står still och man har foten på bromsen och starta den igen när man rör broms eller gas.
Roger, du har helt rätt! Business från 259'900:- och Premium från 294'900:-. Metallic kostar 5'900:- extra.
Har precis uppdaterat inlägget efter Roger's påpekande med två nya bilder som visar de olika utrustningsnivåerna/paketen och vad som ingår i dem samt lite priser!