I slutet av Hyundai i40 provkörningen fann jag ett bra tillfälle att testa bilens aktiva parkeringsassistans.
Jag har provat flera andra bilar med detta tillbehör, se t.ex. inlägget om turen i nya Touran men då hann jag inte testa dess park assist.
När man aktiverat Park Assist i Hyundai i40 eller PAS som det stod i displayen så söker systemet efter en passande lucka medan man kör förbi parkerade bilar på gatan.
När en tillräckligt stor parkeringsficka är funnen plingar det till och man blir ombedd att lägga i R-äcerväxeln eller “Reverse”.
En ny uppmaning om att titta efter hinder dyker upp.
Samtidigt visar navigationsskärmen hur inkörningen skall ske.
Medan man backar svänger ratten hysteriskt och för mig som kört gamla bilar utan någon servo alls känns detta som att vara med i filmen “tillbaka till framtiden”. En bil som rattar själv, “Mamma Mia”!?
När bakändan nästan slickar bilen bakom säger systemet åt en att lägga i ettan och köra framåt medan ratten svänger som en galning igen.
Trots att det känns overkligt och lite nördigt att få hjälp att fickparkera så måste jag erkänna att det fungerar bra!
Parkeringsrutan som bilen till slut var parkerad i var så liten att jag inte hade valt den om jag parkerat lånebilen själv.
Läs gärna om andra bilar jag testat i arkivet under #Biltester.