Vi körde under 5 år en Flexifuel Focus (läs mer) och tankade den mest med Etanol/E85 (den kostade då runt 8:- litern men fanns inte på alla mackar) och vi hade aldrig några problem med lysande gul motorlampa eller några startproblem eller andra störningar i drivlinan.
Vi hade nog tur för väldigt många andra med Flexifuel bilar som körs på Etanol har fått problem med igentäppta spridare som antingen måste rengöras eller bytas ut. När spridarna som är de som sprutar in bränsledimman in i cylindern får problem tänds normalt den gula varningslampan för motorproblem (check engine).
(Bilden ovan visar en närbild på en gammal spridare från en 1983 års Vw Golf Gti)
Mekaniker som skruvar med Etanolmotorer säger att etanolkörda motorer är väldigt rena på t.ex. sot inuti men har ofta en röd beläggning på vissa ställen som sitter fast som berget. Troligen är det samma röda beläggning som täpper igen spridarna.
Varför bildas då denna röda beläggning på bilar som är gjorda för att tankas med detta bränsle?
Biltillverkarna pekar på förorenad eller dålig etanol och bensinbolagen pekar på dåliga spridare och i mitten mellan dessa pekande drakar står den enskilde bilägaren med en saftig verkstadsräkning på mellan 8-10’000 för felsökning och utbyte av spridare eller en mindre självrisk att betala till sitt försäkringsbolag.
Många drabbade ägare är förbannade och missnöjda vilket jag har full förståelse för! Det skulle jag/vi också ha varit om vår etanolbil hade krånglat när den kördes med soppa den var byggd för!
Bilföretagens motortekniker och bensinbolagens kemister borde sätta sig ner i testlabbet och inte komma ut förrän de hittat ett service pack 1 (passande datorterm tyckte jag) för alla bilägare med en Flexifuel bil.
Med nuvarande bränslepriser (14:58 för 95, 14:64 Diesel och 10:38 för E85) är det inte helt lätt att välja rätt bland olika typer av miljöbilar men en liten snål miljöklassad bensindriven bil är svårslagen om du inte kör långt.
Vågar du ändå att köpa en ny Flexifuel bil? Har du eller har haft problem med din nuvarande och har etanol eller etanolbilar någon framtid som “miljöbil” tycker du? Vad tycker du generellt om miljöbilar och utvecklingen?
Jag tycker det är ett intressant ämne som ni kanske märker :D
Kommentera gärna detta inlägg genom att klicka nedan, du får vara helt anonym om du så vill!
Hej!
Vi har precis idag köpt en Renault laguna EcoFF -11 så jag hoppas att det inte blir några problem med spridarna på den. Har kört Ford focus FFVi 5 år, nästan uteslutande på etanol, och har inte haft några som helst problem med den maa spridare etc. Helnöjda. Det enda problem som indirekt kan härledas till etanoldrift är att den inte ville starta när motorvärmaren hade pajjat, passande nog i en period med -25-30 grader kallt, en vinter för några år sedan. När värmaren var fixad så hoppade den snällt igång igen ;-)
Kan tillägga att bilen ovan har i dagarn gått 20000 mil ;-)
Då hade ni "tur" som vi hade med vår FFV då!
Under vår etanolperiod använde vi också motorvärmaren (standard på alla flexifuel focusar) så ofta vi kunde vintertid men det var inga större problem utan den heller eftersom E85 innehöll mer bensin på vintern och var därför också dyrare vintertid.
Kul att den rullat 8000 mil till efter oss :D
Jag var med i DN och kommenterade. Vill bara tillägga att jag kört problemfritt med enbart E85 efter byte av spridare på min S-max -10, i mars-11.
Dessutom drar den bara cirka 30% mer än bensin, så det är E85 som gäller!
Göran Andersson
Tack för din kommentar Göran och hoppas din S-Max fortsätter att fungera bra i många mil till!