Förorenad Etanol/Dåliga spridare i Flexifuel bilar

Vi körde under 5 år en Flexifuel Focus (läs mer) och tankade den mest med Etanol/E85 (den kostade då runt 8:- litern men fanns inte på alla mackar) och vi hade aldrig några problem med lysande gul motorlampa eller några startproblem eller andra störningar i drivlinan.

Ford Flexifuel 2002

Vi hade nog tur för väldigt många andra med Flexifuel bilar som körs på Etanol har fått problem med igentäppta spridare som antingen måste rengöras eller bytas ut. När spridarna som är de som sprutar in bränsledimman in i cylindern får problem tänds normalt den gula varningslampan för motorproblem (check engine).

Närbild på spridare från Golf mk1 GTi(Bilden ovan visar en närbild på en gammal spridare från en 1983 års Vw Golf Gti)

Mekaniker som skruvar med Etanolmotorer säger att etanolkörda motorer är väldigt rena på t.ex. sot inuti men har ofta en röd beläggning på vissa ställen som sitter fast som berget. Troligen är det samma röda beläggning som täpper igen spridarna.

Varför bildas då denna röda beläggning på bilar som är gjorda för att tankas med detta bränsle?

Biltillverkarna pekar på förorenad eller dålig etanol och bensinbolagen pekar på dåliga spridare och i mitten mellan dessa pekande drakar står den enskilde bilägaren med en saftig verkstadsräkning på mellan 8-10’000 för felsökning och utbyte av spridare eller en mindre självrisk att betala till sitt försäkringsbolag.

Många drabbade ägare är förbannade och missnöjda vilket jag har full förståelse för! Det skulle jag/vi också ha varit om vår etanolbil hade krånglat när den kördes med soppa den var byggd för!

Bilföretagens motortekniker och bensinbolagens kemister borde sätta sig ner i testlabbet och inte komma ut förrän de hittat ett service pack 1 (passande datorterm tyckte jag) för alla bilägare med en Flexifuel bil.

Med nuvarande bränslepriser (14:58 för 95, 14:64 Diesel och 10:38 för E85) är det inte helt lätt att välja rätt bland olika typer av miljöbilar men en liten snål miljöklassad bensindriven bil är svårslagen om du inte kör långt.

Vågar du ändå att köpa en ny Flexifuel bil? Har du eller har haft problem med din nuvarande och har etanol eller etanolbilar någon framtid som “miljöbil” tycker du? Vad tycker du generellt om miljöbilar och utvecklingen?

Jag tycker det är ett intressant ämne som ni kanske märker :D

Kommentera gärna detta inlägg genom att klicka nedan, du får vara helt anonym om du så vill!

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken hit med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag någonsin skrivit om.

Via bloggens facebooksida kan du enklast följa bloggen och även kommentera alla nya inlägg, på Instagram hittar du mitt hojmaterial.