Två relativt nya SUV:ar finns ute på marknaden för att slåss mot Volvos gamling XC90. Dels är det en uppdaterad Jeep Grand Cherokee och så en inte lika “ny” Chevrolet Captiva. Tittar man på dessa tre SUV:ar från sidan utan att se fronten kan det vara svårt att se vem som är vem.
Volvo XC90
Volvo gjorde onekligen en bra SUV i XC90 som idag endast går att beställa i Sverige med diesel, en svagare 163 hästars D3:a (grundpris från 394900:-) och en starkare D5:a (denna från 480900:-) som även har Haldex 4WD som den svagare saknar men båda har automatlåda.
XC90 har sålt bra i SUV:ens förlovade land (totalt runt 560000 har lämnat bandet) och bilen har även knyckt titeln “truck of the year” så de klassiska Amerikanska SUV märkena har nog fått lite högre krav på sig.
Update: Kika gärna under arkivtaggen #Volvo där jag under senaste åren testat nya XC90 samt långtestat nya V90 och V90CC.
JEEP Grand Cherokee
Nu kommer alltså en “ny” Jeep Grand Cherokee och Grand betyder att detta är den större lyxigare SUV:en från märket Jeep. Helt nybakad är den dock inte eftersom den visades redan 2009 men släpps först nu efter lite ekonomiska kriser i landet. Dieseln är på 3 liter, ger 241hk/550Nm men utsläppen ligger på 218g så du får betala en hela 6166:- i skatt varje år. En bra dragbil är det dock som med BE-körkort får dra hela 3,5 ton! Trots sina 20” hjul så imponerar inte denna bil alls på mig. Med ett inköpspris på minst 559000:- och bara en fyra i EURO NCAP’s krocktester är detta lite av en dinosaurie.
Update: Ovan bild visar inte denna bil utan en äldre terrängmoddad version som jag körde ihop med ute i Tullingeskogarna.
Chevrolet Captiva
Den andra “nyheten” Captiva från Chevrolet är i så fall mycket intressantare med en grundpris på 329900:- och en snålare Dieselfyra på 184hk/400Nm (2.2 DLT Plus med automat som standard) som ska klara sig på bara 7,7 liter per 100Km. Bilen är utvecklad av Sydkoreanska Deawoo (som GM slukade) men har sminkats om till en Cheva. Inget ont i det tycker jag för då slipper man snabbt arvet från de gamla rambyggda bilarna som Cheva byggde förr. Lite förvirrad design på bilen kanske med klart en prisvärd SUV som ännu inte har smällts av EURO NCAP så den kanske knölar ihop sig som en pantburk?
Vilken Hade Du Valt?
Så vilken hade du valt av dessa tre? Jag hade nog valt Volvon i den billigare D3 varianten även om den inte har 4WD. D5:an som utan extrakryss ligger på nästan en halv miljon är för dyr, Daewoon för osäker och Jeep:en har jag ju redan parkerat i museet :D
Läs gärna fler liknande inlägg under arkivtaggen #SUV och #4x4.
Det stora problemet med XC90 är att det, trots ett par facelifts, är en jättejättejättejättegammal modell och det märks verkligen, dels exteriört, men framförallt interiört. Jag kan verkligen inte se vem som nu år 2012 går och beställer en fabriksny sådan.
Jag är förvånad att de inte uppdaterat den ännu, med tanke på att den sålt så bra, och att Volvos bäst säljande modell just nu är en annan SUV, nämligen XC60.
XC90 har nog helt enkelt sålt FÖR bra på många utlänska marknader för att behöva uppgraderas men jag har sett lite artiklar om att en ny XC90 är på väg "redan" som årsmodell 2013 eller 2014.
Den ska bli runt 300 Kg lättare än nuvarande och få fyrcylindriga motorer enl. Volvos nya policy.
300 kg lättare är asbra och välbehövligt. Titta på bantningen av senaste generationens Touareg, -250 kg, och motsvarande ändringar på Cayenne och snart på nya Q7. Välbehövligt för såna tjockisbilar! Gör mycket för upplevelsen av bilen och även bränsleförbrukningen.
Men fyrcylindriga motorer i en stor, lyxig, dyr SUV känns som ett gigantiskt misstag. Jag är ledsen, men i allra minsta fall en sexa - överladdad om man vill downsizea. Fyror lär göra den osäljbar på just de marknader där den idag säljer som bäst.
Dom skulle ju kunna ha kvar Volvos fina T6:a och slå av 3 cylindrar och även ena turbon vid jämn fart istället för att "downsiza" totalt.
Den tekniken börjar ju VW införa snart i sina TSI:er har jag för mig..