Test: Mercedes GLK 220 CDI 4Matic

Dagens provkörning handlar om Mercedes-Benz Geländewagen Luxus Kompaktklasse X204 220 CDI 4Matic BlueEfficiency.. *flämt* eller så säger jag bara kort å gott Mercedes GLK med 170 hästars diesel.

mercedes-benz-glk-220-cdi-170hk-4matic-blueefficiency-2012 (7)

mercedes-benz-glk-220-cdi-170hk-4matic-blueefficiency-2012-front-grill

GLK Exteriör

Jag valde att knäppa bilderna på denna fyrhjulsdrivna SUV utanför ett stall eftersom bilen liksom verkade trivas i denna miljö.

GLK modellen lanserades som årsmodell 2009 och har ett lite eget stuk i SUV klassen. Karossen är kaxig med sin kantiga form och den stora (låga) grillen får mig att tänka tillbaka då SEC huvar var det coolaste man kunde hänga på sin standard Merca.

De stora markerade hjulhusen ser ut att kunna svälja stora hjul och de gör det också. Såg bilar i hallen med 20" fälgar som dessutom hade gott om "eltejp" runt fälgen (läs "45 profilsdäck").

mercedes-benz-glk-220-cdi-170hk-4matic-blueefficiency-2012-Bagageutrymme-Lastutrymme

Bagageutrymme

Bak i GLK kan du lasta som i en mellanklass kombi och på kroken bak kan du med B-körkort dra precis över 1 ton (släpvagnsvikt).

mercedes-benz-glk-220-cdi-170hk-4matic-blueefficiency-2012-instrumentpanel-ratt

GLK Interiör

Om jag kallar utsidan för kaxig så måste jag hålla igen lite på insidan eftersom den nästan är på gränsen till plastig men det är rejält och den solida Mercedeskänslan finns där.

Motorn i 220 CDI passar bilen men lever inte riktigt upp till utsidans kaxighet. Fick även låna en annan GLK som jag återkommer till senare.

mercedes-benz-glk-220-cdi-170hk-4matic-blueefficiency-2012-mittkonsol

GLK Drivlina

Visst är det rent och snyggt men några kanske förväntar sig lite mer av en bil som grundutrustad börjar på 314 670:-.

På alla fyrhjulsdrivna modeller sitter en 7-stegad traditionell automatlåda som standard. Lådan växlar fint och i Svenska hastigheter brummar bilen fram på låga varv tack vare de 7 växlarna.

Växelspaken var dock lite svår att växla med i början då den gick i en klassisk Mercedes kuliss men eftersom kulissen är gömd under damasken så det var lite fumlande innan man riktigt kom överens.

mercedes-benz-glk-220-cdi-170hk-4matic-blueefficiency-2012-framsäte

GLK Framsäte

De hårda linjerna från utsidan känns igen på dörrarnas insidor.

Framstolarna hade en grov mönstring och under min rätt begränsade provtur hade jag inget att anmärka på när det gäller sittkomforten.

Högt i tak och generellt gott om plats i framsätet.

mercedes-benz-glk-220-cdi-170hk-4matic-blueefficiency-2012-baksäte

GLK Baksäte

Baksätet hade också gott om plats för både huvud och knän när stolen framför var inställd för en 1,86 meters förare.

mercedes-benz-glk-220-cdi-170hk-4matic-blueefficiency-2012-belysning-tänds-mörker

GLK Finesser

Mercedes har flera trevliga finesser. Farthållaren är en sådan och en annan är att instrumentbelysningen tänds när det skymmer!

Summering GLK 220 CDI

Min summering är att GLK 220 CDI är riktigt tuff på utsidan men lite slätstruken och plastig på insidan. Drivlinan inbjuder mer till behaglig effektiv transport än aktivare körning. GLK 220 CDI är en typisk arbetshäst för den som vill åka som en stjärna!

Läs mer under arkivtaggarna #Mercedes, #SUV eller #Biltester där du numera hittar flera långtester av nyare Mercedesmodeller.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :