Är det bara jag som tycker att diskussionerna kring de nya miljöbilsreglerna och alla olika bränslen är smått förvirrande.
För några år sedan rådde det Etanol/E85 hysteri och begreppet miljöbilar som fick en massa förmåner föddes. Sedan försvann förmånerna (bl.a. boendeparkering och trängselskatt) för Etanolbilar och den magiska siffran 120 infördes istället som ett mått på en miljöbil. För att klassas som miljöbil (fri skatt första 5 åren enl. aktuella regler) får bilen inte får släppa ut mer än 120 gram koldioxid per kilometer.
Andelen dieselfordon har den senaste tiden ökat i Sverige och förra året var 62% av alla nyregistreringar dieselfordon. Det diskuteras nu om denna ökning av diesel ligger bakom den försämrade luften i storstäderna. Dieseln släpper nämligen ut större mängder kvävedioxid som retar luftvägar och kan skada våra lungor.
Nog om historia och nutid - hur kommer det se ut de närmaste 3-5 åren? Vad ska man välja för typ av motor om man prioriterar miljön i första hand och vill ha så låga ägandekostnader som möjligt?
Biogas
Bilar som kan köras med Biogas från kogödsel säger forskare är det absolut renaste sättet att driva en bil på idag men gasbilar känns av någon anledning lite kalla på marknaden tycker jag? Antalet tankställen för gas har tidigare varit ett problem och att de som finns ofta är trasiga. Kanske är det även den kortare räckvidden eller rädslan för "gas i bilen" som ligger bakom kylan?
En gasbils förbrukning mäter man i alla fall på hur många kubikmeter gas den förbrukar per kilometer och en stor Passat vill ha runt 0,7 kubikmeter gas per mil och den kan ha 26 kubik totalt i sina tankar. Tyvärr har även gasen blivit mycket dyrare och en kubik ligger idag på runt 13 Kronor.
Elbilar/Hybrider
Avancerade elbilar/hybrider är fortfarande dyra i inköp men räckvidden på rena elbilar börjar bli så pass bra att de skulle klara alla korta sträckor man kör varje dag, till/från dagis, affären eller jobbet. Ser man till hela livscykeln för en avancerad elbil så förbrukar den mycket mer energi vid tillverkning och skrotning om man jämför med en klassisk bensinbil och är alltså inte heller helt rumsren. Det har också skrivits mycket om att framställningen av elbilens batterier skövlar naturen i längder på andra sida jordklotet.
Diesel
Snåla dieselbilar kommer nog fortsätta öka eftersom de har blivit mer körbara och effektiva men börjar dieseln straffbeskattas av vår regering och EU och ändras miljöbilsreglerna till att även väga in kväveoxidutsläpp så vänder nog Svenskarna ryggen mot dieseln.
Bensin/E85
En mindre, lättare bil med en optimerad bensinmotor då? Här tror jag vi har en "vinnare" för många bilägare.
En modern bensinmotor som klarar den nya E10 bensinen och kanske även Etanol/E85, har cylinderavstängning, start & stop, lättrullande däck och alla andra moderna bränslebesparande funktioner kommer under flera år vara det stabilaste alternativet tror jag om man väger in miljöpåverkan vid körning och tillverkning, regeringens skatteregler, inköpspris och bränsleförbrukning.
Kommentera gärna det jag skriver, ovan är bara mina svamlande funderingar :)
Botanisera gärna i mitt arkiv bland mina många egna #Biltester.