Detta är det andra inlägget där jag snackar bil med folk jag träffar.
Första inlägget handlade om min kollegas gamla Volvo S40N T5 (länk till det inlägget) och i denna gång kollar jag lite hur samma Mange upplevt sin nya Volvo V60 D3 2012 med R-Design paket.
Så Mange, let's sätta igång..
Hur mycket har nya bilen hunnit rulla nu?
140 mil
Vad tycker du har varit bäst med bilen hittills?
Jag är sjukt nöjd med stereon, kunna koppla in telefonen, spela musik från ett USB minne. High performance Multimedia med 7" skärm, 4x40W och 8 högtalare. Den ingår i Hi-Tech paketet som även innehåller parkeringshjälp fram/bak, RTI - Nav, Sollucka - glas, Volvo on call.
En annan sak, att kunna starta dieselvärmaren med telefonen!
Varför en till Volvo och varför just en D3?
Har alltid fått sjukt bra service och bemötande hos Volvo, bokat tid på nätet, inga långa väntetider och direktkontakt med mekaniker.
D5:an hade varit trevlig men tyckte den blev för dyr.
Hur är det med komforten om du jämför gamla S40N mot V60?
Man sitter bättre i nya, S40 var trång på bredden. Mellan framstolarna nu är det mycket mer utrymme.
Kommer du på nåt negativt?
Kanske lite dåligt klös efter ett visst varvtal, men jag fokuserade ju på bränsleförbrukning denna gång.
Hur snålt går D3:an när du pendlar landsväg jobbet?
Förbrukningen har legat i snitt runt 0.52-0.55 l/mil.
Vad tror du om D3:ans servicekostnader?
Har tecknat serviceavtal på denna nya, 270:- i månaden för service. Gäller i 3 år och är beräknat på 2500mil/år.
Snart är det dags att sätta på 18 tums R-Design fälgarna!
Ja, då blir det kul :)
Jag tackar Mange för att jag fick jiddra lite bil med honom och hoppas han får många problemfria och sköna mil i nya bilen. Jag har faktiskt själv provkört både V60 D3 och D5 - Läs mer om mina biltester här.
Kommentera gärna om du vill säga något, du gör det enkelt genom att klicka på länken här snett till höger.. *pekar*
Fin motor de har fått till där, Volvo. Man vårdar sitt arv och sin speciella motorkaraktär genom att behålla fem cylindrar, men downsizear och får bra förbrukning trots schysst ork. Kan tänka mig att den ihop med det fina chassiet på V60 gör att det blir en fröjd att glidarköra snålt.
Jag letade ju egentligen dieselbil sist, men just nu är jag rätt nöjd att det inte blev så ändå. Jag körde en diesel i en heldag i förra veckan, en Audi A4 Avant 2.0 TDI, medan VW monterade backkameran på min Passat (min var ju en som levererades utan den beställda backkameran pga japanjordbävningen). Det är en relativt mjuk och lättkörd diesel, men det kändes ändå väldigt konstigt att köra en sån. Dels tycker jag den var frrrrrrruktansvärt högljudd jämfört med min bensinsexa. Dels var det ett himla vevande med spaken (den var manuell) eftersom det var ett rätt snävt varvtalsområde som bilen uppträdde snällt i, runt 1500-1900 varv ungefär. För låga varv så blev det, trots att det här ändå är en väldigt civiliserad motor för att vara diesel, vibrationer och dovt ljud. För höga varv så blev motorn surrig och irriterande. Framförallt så kände jag att motorn främst kom till sin rätt i lugn vardagskörning då jag kunde välja rätt varv och utnyttja vridmomentet på rätt sätt, men så fort hornen i pannan kom fram och jag ville pressa bilen lite så kändes det helt fel. När jag varvade ur så kändes det som om bilen fick slut på flås väldigt fort, och det enda som hände var att det lät mycket och hemskt.
När jag kom tillbaks i min bil insåg jag att jag verkligen är en bensinmänniska. Känslan i en stor sugbensinare där det bara blir härligare ju mer man varvar och låter motorn spinna loss, den är riktigt svårslagen.
Nu finns det ju dock dieselsexor med trevligare karaktär, och även bilar med bättre isolering än en A4, så det går definitivt inte utesluta en diesel vid nästa byte ändå...
Märkligt att du upplevde det "trevliga" varvtalsområdet så snävt?
Jag menar, de fyrcylindriga folkadieslar jag testat senaste året med direktinsprutning liknar mer en besninmotor till karakttären och varvar gärna mot rödmarkering utan att klaga..
Visst knattrar de lite vid tomgång men inte lika mycket som förr.
Fast jag kanske hade sagt samma sak om jag gått från en stor spinnande bensin V6:a till en liten bränsleoptimerad diesel fyra? :)
Mjae, alltså, jag är väl lite bortskämd... Det gick ju varva den bra mycket mer och då spettade den på okay. Men det kändes så fruktansvärt ansträngt. Motorn lät så högt och ansträngt att det kändes pinsamt, som att jag försökte för hårt, typ. Och ungefär 1000 varv före varvstoppet så började den få rejält slut på flås. Det är väl kanske lite det som är den stora skillnaden, att i min bil känns det så ansträngningslöst och härligt att bara susa upp i fart, som om bilen vill köra fort, medan med dieseln så kändes det jobbigt och meckigt, som om bilen egentligen inte ville köra fort.
Ljudet vid tomgång var inte så mycket knattrigt som bara ett allmänt dovt buller. Jag tänkte på hur skönt det var att använda start/stopp eftersom det blev helt tyst. Aldrig saknat den funktionen på min bil.