Förutom att provköra massa nya bilar (arkivlänk) så gillar jag att även "snacka bil" med likasinnade i min omgivning och därför kommer nu det första inlägget i nya kategorin "bilägare berättar om sina sålda bilar" eller vad den nu kommer att heta.. :)
Köpråd: Volvo S40N T5 2005
Detta första inlägg handlar om kollegan Mange's precis inbytta Volvo S40N T5 220hk (den på bilderna) som han köpte ny 2005 och hann köra 12700 mil med innan den ersattes av en nyare Volvo. Jag har varit något jobbig mot min kollega och frågat ut honom om hans bil.
Varför blev det just en Volvo S40N T5?
Mange svarar: T5:an gav mycket prestanda för en rimlig peng och just prestandan ihop med en modern design (t.ex. den flytande mittkonsolen) var det bästa med bilen.
Vad hade T5:an för driftkostnader?
Mange svarar: Bilen kostade ny med motorvärmare och vinterdäck 280'000:- och vid inbytet nu efter 7 år betalade handlaren 80'000:-. Räknar man om detta får man fram att 15:-/mil var värdeminskning.
S40:n gick mycket som pendlarbil och trots en del omkörningar klarade sig turbofemman på bara 0,86 liter soppa per mil.
Servicekostnaderna låg på en skälig nivå för denna typ av bil. 2500:- för första servicen. Därefter servades bilen var 2000:e mil och dom låg på runt 4000:- styck, dock något dyrare på slutet. Skatten låg på 2120:- per år.
Hade du mycket problem med bilen?
Mange svarar: Förutom byte av lite hjullager, bromsar och knirrande "ryggram" på passagerarstolen (skulle kostat 4000:- men byttes aldrig) drabbades bilen av ett jobbigt elfel. Elfelet berodde på en elektronikbox/koppling under golvmattan där passageraren vilat sina stora tunga fötter.
Lovade att inte nämna några namn vem passageraren var.. :-)
En sak som orsakade ett driftstopp på motorvägen och bärgning var att styrenheten till bränslepumpen helt plötsligt lade av. Den låg ursprungligen inne i hjulhuset och hade tagit stryk av vägsaltet. Allt detta gick på garanti och enheten flyttades till under baksätet.
Annars var det inga problem alls med själva drivlinan under de 12700 milen. Inte en enda glödlampa gick sönder heller under dessa mil vilket är nästan för bra för att vara sant eller?
Tack för att du orkade med alla frågor Mange :)
FixarFarsans Kommentar
Jag gillar denna lilla tuffa Volvo (speciellt T5 modellen) och de två saker jag minns bäst från premiärvisningen var att den hade en extremt smidig lösning för glödlampsbyte fram men att det var trångt för fötterna i baksätet. Jo, släpvagnsvikten var också en positiv sak, den ligger på hela 1470 Kg för oss med B-körkort.
Kommentera gärna om du t.ex. äger/har ägt en likadan bil och vill komplettera med dina erfarenheter och sen tycker jag du ska ta en tur till mitt stora bloggarkiv och speciellt arkivtaggen #Volvo.
Kul läsning! Jag hade en ny S40N T5 -07 i ungefär ett och ett halvt år. Inte ett enda problem med den. Men det var en rolig liten bil, stack rätt bra när man växlade ner och smällde till gasen, och behaglig att köra. Med sportpaketet (bodykit + vinge original) till så var den riktigt snygg också och jag fick många komplimanger för den.
Grävde fram ett par gamla bilder (tagna med en gammal SonyEricsson efter det här var före iPhone-tiden!):
http://dl.dropbox.com/u/599230/DSC00354.JPG
http://dl.dropbox.com/u/599230/DSC00360.JPG
http://dl.dropbox.com/u/599230/DSC00356.JPG
Snygg kärra, min favoritfärg den där gråa :)