Snö, regn, lite hagel och fyra grader varmt - det var vädret när jag premiärkörde en eldriven bil för första gången i mitt liv.
Ovan karavan med fyra Opel Ampera har turnerat i Europa sedan September förra året och stannade idag till hos en lokal Opelhandlare ett par timmar innan de fortsatte resan mot Finland och Helsingfors.
Denna röda Opel Ampera var den jag och den engelsktalande tysken tog en provtur i. Eftersom vädret var kallt och blött smet vi snabbt in i bilen och skrev lite papper inför provturen..
Instrumentpanelen var "futuristisk" och på mätarnas platser hittade man två bildskärmar med massor av små ikoner och information.
Mittkonsolen var i "Plast 1.0" och dess knappar var "Touch 1.0" så de höll lite mindre imponerade kvalité.
Men så en fot på bromsen, ett tryck på startknappen och bilen var redo att köras iväg.. notera att den inte var "igång" men att fläktar och instrument blev påslagna.
Växelväljaren i läge D och så lite gas och vi smög iväg. Det enda man hörde var hur däcken rasslade mot gruset på parkeringen - elmotorn lät som en elmotor ska, d.v.s. ingenting :)
Under färden passade jag på att intervjua tysken lite mer..
Frågade om Ampera är utvecklad utifrån någon annan Opel och han svarade att bottenplattan kommer från Astra och likaså den 1.4 liter stora bensinmotorn som används som räckviddsförlängare.
Bensinmotorn ser till att batteriernas laddning alltid hålls över 20% och under 80% av maximal kapacitet. Bad han utveckla lite och han berättade att på så sätt kan Opel ge garanti på att batterierna håller i 8 år eller 16'000 mil.
Med fulladdade batterier kommer man 40-80 Km beroende på väder och körstil. Därefter laddar bensinmotorn batterierna i fyra olika steg där det lägsta steget körs bensinmotorn ungefär som på tomgång.
Klarar man sig på det kan man driva bilen på 0,16 liter bensin per mil men min tyske passagerare trodde snarare 0,3-0,35 l/mil var mer realistiskt.
Tysken kommenterade även att samma tekniska lösning som sitter i Ampera kom först ut i Chevrolet Volt för 1,5 år sen cirkus men att Amperan givetvis har en nyare och mer effektiv lösning.
Såklart den har! :)
Färden gick ut på motorväg och tysken tryckte in någon typ av sport knapp som gjorde att bilens alla 150 el-hästkrafter (370 Nm) fanns tillgängliga.
Så fort det blev fritt på vägen stampade jag "fartökningspedalen" i bottenläge och bilen accelererade men det var inga sportbilsprestanda utan kändes mer som en stor familjekombi med standardmotor.
Frågade tysken om bilens vikt och han sa runt 1,7 ton men berättade också att batterierna var placerade så lågt som möjligt och i mitten av bilen (som ett T, mitt i och över bakaxeln) för att få bästa viktfördelning och lägsta tyngdpunkt.
Varför jag frågade om vikten var eftersom bilen kändes tung men samtidigt otroligt stabil på vägen. Batterierna står för 180 kilo av bilens totala vikt och kan laddas upp på 3 timmar via ett 16 ampere säkrat vägguttag.
Man satt väldigt bra i den maxutrustade tyskreggade provbilen med läderklädsel och alla options man kunde välja till. Hörde lite om priset och provbilen gick på nästan jämt 50'000 €! Hm, tror jag återkommer till priset lite längre ner..
Om vi går tillbaka till provturen så ställde vi nu om motorn till läge L vilket innebar att så fort gasfoten lyftes upp "motorbromsade" bilen kraftigt och generatorn användes omvänt för att ladda litiumjon batterierna på 16 kWh.
Att köra en elbil som Ampera var inte alls "Star Trek" utan nästan som att köra vilken automatväxlad familjebil som helst fast tystare och ännu tystare hade det varit med de speciellt framtagna lättrullade sommardäcken.
Bakåtsikten var inte den bästa när man skulle backa in bilen och i regn hade man inte så mycket nytta av backkameran heller eftersom dess kamera var täckt av regnvatten.
Efter provturen synade jag bilen lite mer och insåg att baksätet var nästan lika bekvämt som fram men att man inte fick vara över 180 cm lång. Var man som jag 6 cm till så satt huvudet fast mot det sluttande taket.
När bakluckan öppnades blottades det som måste vara bilvärldens absolut billigaste hatthylla/insynsskydd eller gardin.. ja ni fattar.. en bit tyg som hängde i fyra gummiband och satt långt ner..Kanske var detta något provisoriskt som bara satt i dessa provbilar? Själva lastutrymmet kändes som i en Golf men lasttröskeln inte den mest optimala.
Grundpriset för Opel Ampera i Sverige är 439'900:- men det förmånsgrundande priset är låga 176'900:-. Exakt hur man ska läsa detta vet jag inte men det blir billigt för tjänstebilsföraren men en stor utgift för företaget? (rätta mig gärna här om du vet mer)
Min summering av Opel Ampera är att den kändes som en rätt mogen elbil (trots lite tvivelaktig inredning) som faktiskt skulle gå att använda både som "ren elbil" till korta dagliga körningar men även till längre sträckor tack vare bensinmotorn som fyller på med strömming.
Look at Opel Now - Vad kontrar andra tillverkare med nu tro?
Läs gärna mina andra inlägg om #Elbilar eller #Biltester.