Båten förtöjd rätt mot Y-bommarna - Tror jag?

Nu har vi hunnit med ett par till turer och jag rensade senast bort alla gamla slitna linor och rostiga öglor från "våra" Y-Bommar.

Båten-Förtöjd-Y-Bommar-Nya-Linor-Gummifjädrar

Monterade de nya jag köpt och jag tror det blev bra? Båtplatsen är väl skyddad från vågor och vind. Bommarnas bredd bak är nästan båtens bredd + två fendrar så där finns inte mycket spel och linorna är bara drygt en halvmeter..

Någon kunnig kan väl hojta till om någon ser fel ut, ok? Tips för att snabbare kunna koppla loss/förtöja mottages tacksamt!

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

2 Besökare har kommenterat :
ionizer sa...

Mitt stående tips vad gäller tampar i hemmahamn är att man har fasta linor med fjädrar som har öglor i ena änden som man fäster i båten och karbiner i andra ändan som man fäster i bommarna. Då slipper man ljustera varenda gång man lägger till i hemmahamn. Sen tar man med normala tampar för de tillfällen man skall på besök på andra ställen. Tycker förövrigt att tilläggningen ser alldeles utmärkt ut på bilden :)

FixarFarsan sa...

Vi fick med linor med fjädrar på när i köpte skorven men förra ägaren hade råkat ut för att dom lossnat och legat och skrapat repor på skrovet. Därför jag valde nya gummifjädrar.

Får skaffa lite karbiner och uppgradera förtöjningen till 2.0 vid tillfälle och se till så att fjädrarna aldig kan komma i kontakt med skrovet. För man vill ju helst ha ett par "klick" när man kommer hem efter en kvällstur..


Tack för din båtexpertis ionizer :)