Polerat Båtens propeller och drev med Cleaner

Utan att veta något så tycker jag att en blank "hal" propeller och ett rent drev borde vara bra ur prestandasynpunkt..

Polerat propeller styrpulpet utombordare

Här syns före / efter polering..

Polerat drev propeller med cleaner

Här är det färdiga resultatet när hela propellern och hela drevet var polerat med cleaner och trasa.

Vi kommer köra åttor runt alla RIB-båtar i sommar efter denna åtgärd eller vad tror ni?

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

3 Besökare har kommenterat :
ionizer sa...

Absolut en bra åtgärd, mindre risk att propellern kaviterar om den är ren. En sak som är bra att kolla är ju dessutom att man har rätt stigning på propellern för båten. Allra bäst är en rostfri prop då den är gjord av tunnare gods och är mer vridstyv. Men en ren prop är en bra start, tuta å kör :D

FixarFarsan sa...

Hej Ionizer!

Kavitation, fick jag googla på men nu vet jag vad du menar - tack för dagens nya ord :D

Det där med rostfri propeller har flera båtvetare tagit upp som den bästa uppgraderingen men vi siktar nog på lite större båt med tystare 4-taktare istället..

Det tutas å körs :)

ionizer sa...

Ja rostfritt är inte helt gratis.
Viktigast är dock att man har helt rätt stigning, vill man ha fart eller acceleration är frågan.
Dagens 2-taktare med elektronisk insprutning är ju mer bränsleeffektiva och väger mindre än fyrtaktare, dock är de ju inte riktigt lika tysta förstås. Bäst är väl en liten dieselinombordare på den fronten :)