Test: Skoda Octavia Green-e-Line

Provkörd elbil nummer tre (av tre) heter "Octavia Green e Line" och jag skrev i gårdagens Audi A1 e-tron inlägg att denna tredje bil var den mest intressanta.. Hur tänker jag då?

Front-Skoda-Octavia-Green-E-Line-Test-Provkörning

Prestanda och teknik i denna bil är i stort sett identisk med den första bilen jag körde, Volkswagen Golf Blue-e-Motion men i denna tjeckiska kombiförpackning får du en stor rymlig familjebil på köpet.

Lastutrymme-rymmer-5-personer-Skoda-Octavia-Green-E-Line-Test-Provkörning

Alla Lithium-ion batterierna är precis som i Golfen placerade så att de inte inkräktar på vare sig lastutrymme eller sittplatser. I Skodan åkte jag med en extra runda som baksätespassagerare och trivdes bra.

Insåg i baksätet att jag inte hade provkört en Skoda på väldigt många år. Senast var nog när Skoda Octavia RS lanserades i sin första version - Den bilen var rolig minns jag med sina 180 hästar men det var då det, nu kör vi på batterier och har nästan lika kul :D

Motorinstallation-Skoda-Octavia-Green-E-Line

Elmotorn på 60-85 Kw (momentan och max effekt) ger bilen nästan lika bra acceleration som den mindre El-Golfen.

Jag vet att det kanske låter tjatigt men alla dessa tre Elbilar hade en "ganska så nice" (Quiz: Vilken svensk film?) accelerationskänsla upp till laglig landsvägsfart som inte går att jämföras med bensin eller dieselbilar, kändes mer som när ett snabbtåg sugs iväg..

Pressmaterialet säger 12 sekunder till 100 Km/h men man borde börja mäta 0-60 tider istället för att ge Elbilarnas acceleration lite mer focus eftersom de i många fall har en topphastighet precis över 100 strecket.

Laddning-Skoda-Green-E-Line

Batterikapaciteten i Green e Line är 26,5 kWh och laddning sker antingen via ett vanligt 230V vägguttag (fulladdad på 8 timmar via en-fas AC) eller via 400V snabbladdning (full tank på 2 timmar via ett tre-fas AC).

Golf-Blue-e-Motion-och-Skoda-Octavia-Green-E-Line-Test-Provkörning

Räckvidden är samma som för El-Golfen framför på bilden - 15 mil om alla förhållanden är optimala. Jag hade dock inte kunnat klara 15 mil på en laddning, hade gasat bort minst en kilowatt ut ur varje rondell-APEX :)

Ratt-Skärm-Ströminfo-Skoda-Octavia-Green-E-Line-Test-Provkörning

I mittkonsolen fanns en skärm som visade kvarvarande "kräm" ihop med lite strömslukande animationer.

Mätare-Skoda-Octavia-Green-E-Line-Test-Provkörning

Framför ratten hittade man också små analoga mätare för batterikräm samt räckvidd och så två stora mätare för hastighet och en som visade ur mycket ström du slösade, det vi i dag kallar Varvräknaren.

När tändningen slogs på åkte "varvräknaren" upp på noll och hade du DSG i B läget laddades batterierna maximalt när du inte gasade och då pekade samma nål neråt mot "charge" fältet.

Poliskontroll-Nykterhetskontroll

Körde du som en buse pekade nålen allt längre bort från det gröna.

På tal om busar, trafikpolisen hade en nykterhetskontroll på vår provslinga och märkte att bilen vi körde inte lät som en vanlig bil så hans första fråga var hur långt man kom på en laddning, 15 mil sa vi och fortsatte lika tyst som vi kom.

Adios e-Amigos! Läs gärna mina inlägg om #Elbilar eller #Biltester.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

2 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Tja!

Några andra från samma film:
Dalskidan älskling... Dalskidan älskling.....

Herr Ober, ICE Bitte....

Bästa svängen, Hökarängen!!!!

Inte har ni sett Hedlund?
//M

FixarFarsan sa...

Haha precis den Mister M - Klassiska Svenska filmfraser..