Nu när vi körde senast hela familjen började båtens utombordare att krångla.
Den orkade inte gå på tomgång utan dog nästan direkt och var därefter svårstartad. Den började även bluddra och tendera dö när man körde krypfart när man t.ex. skulle lägga till. Smått stressande med alla otåliga ungar med i båten..
Resan i sig var riktigt trevlig och vi körde till Kyrkfjärden lite norr om Lidingö som man kommer till via ett smalt sund vid namn Hällsundet.
Vi gick i land och fikade på en liten pirat-ö där flera andra hade grillat före oss - Det gör vi också nästa gång. Supertrevligt och spännande för grabbarna att utforska nya platser.
Men tillbaka till strulet med motorn. Smått stressande som sagt att motorn dog hela tiden när vi skulle starta och köra hem den knappa timmen resan tog. Men efter ett antal försök kom vi iväg och ta oss hem utan att stanna eller sänka farten allt för mycket..
Rent spontant kändes felet som att något var igensatt så att motorn inte fick bensin och i manualen till Mercury tvåtaktaren så hittade jag nåt som kunde ligga bakom - ett extra bränslefilter vid motorn?
Man minns ju moppetiden när man höll på och justerade förgasaren lite galet, då höll moppen på precis lika som båtmotorn.
Återkommer i ämnet!
Vanligaste problemet är något med stiften eller filtren. Det andra mycket tråkigare och dyrare alternativet som jag själv varit med om på en elektroniskt styrd Evinrude 200hk var att styrboxen behövde bytas...