Nya Citroën DS5 har en lite märklig design tycker jag, den är hög som en SUV utan att ha högre markfrigång och är inte större än en vanlig "hatchback". Volkswagen kallas sin Golf med liknande stuk för Golf Plus..
DS5 Exteriör - Front
DS5 karossen har i alla fall mycket plåt över hjulen och är stylad med i stort sett allt. LED slingor, svart pianolack, galler, krom och så massor med olika vinklar.
Moderna Baklysen
Och så självklart moderna baklysen som börjar vid hjulhusets bakre kant och går in mot registreringsplåten. En liten bakruta under vingen och så mer glas över den.
Lastutrymmet + Hög Tröskel
Ögonmåttet säger att lastutrymmet är som i en Golf.
Lasttröskeln bak är det absolut högsta jag sett på länge på en personbil. Står man med öppen lucka är kanten precis i höjd med de "heligaste", ett par decimeter högre än vanligt. Vad kan ligga bakom denna höjd, krocksäkerhet kanske? DS5 fick högsta betyg hos Euro NCAP.
Fjärröppnare Baklucka
Bakluckan hade förresten inte något yttre handtag utan öppnades via fjärren eller en knapp inne i kupén.
Vi stänger bakluckan och frossar vidare i säten..
Vackra Förarstolar
Om vi ändå börjar bakifrån denna gång så hade baksätet bra knäutrymmen men takhöjden var usel och min välkammade skalle slogs med glastakets bakre kant om utrymmet.
Förarstolen med sin "Claudia Mistral" läderklädsel får beröm för det justerbara lårstödet och känslan i lädret som var bra. Under den kortare provturen hittade jag inget att klaga på när det gäller justeringsmöjligheter eller komfort. Dessutom var stolarna grymt snygga!
Inga Knappar i Dörrarna
Nu börjar vi komma till Citroën specialare. I DS5 har de flyttat in alla knappar från dörrarna till mittkonsolen, bra eller dåligt? Annorlunda säger jag för att vara diplomatisk :)
HUD + Pigg Dieselmotor
Bilen hade HUD vilket innebär att man på en liten plastskiva kunde få upp aktuell hastighet och annan info. Denna plastskiva manövrerades av hela TRE knappar i taket, On/Off - Vinkel - Ljusstyrka!
Hela instrumenteringen i DS5 är väldigt "annorlunda", det är massvis med rött i displayen som jag hade lite svårt att läsa (kassa ögon av allt skärmtittade iofs) och knapparna är lite utspridda för att skapa en ny spännande stil verkar det som.
Provbilen hade en Dieselmotor på 160hk och 6-växlad automatlåda som gjorde bilen riktigt pigg, lite för pigg faktiskt för att matcha den höga klumpiga karossen. Jag kanske är lite korkad men visst är väl inte DS5:an tänkt som en sportbil? Eller är den?
Tiguan med TDI 170 motor kallade jag för "sportbil med höjningssats monterad" och DS5:an känns lite åt det hållet men når inte samma körglädje tyvärr.
Dålig Runtom sikt
Runtomsikten i DS5:an är lite skral, den tjocka A-stolpen har fönster men det hjälper inte så mycket och bakåtsikten är inte heller någon hit.
Utrustning
Backkameran som följer med navigatorn (12900:- extra löst eller 14900 i "DS eMyWay Pack" och standard i Sport edition) kan därför vara ett användbart tillval om man beställer en DS5:a.
Köper man en ny DS5 oavsett utrustningsnivå får man FREE DRIVE på köpet vilket innebär fri service och assistans i 36mån/4500mil.
Priset då? En Style utrustad DS5 HDi 160 Aut6 börjar på 314900:- vilket jag tyckte var rackans mycket pengar för denna bil trots att den rörde på sig fullt acceptabelt.
DS5 mot Konkurenter
Jämförde lite och hittade några konkurrenter (bara som grovjämförelse, skiljer givetvis mkt på standardutrustning etc.):
Chevrolet Cruse, 163hk Diesel, 214.900:-
Opel Astra, 165hk Diesel, 226.900:-
Mini Countryman, 111hk Diesel, 238.300:-
Peugeot 3008, 163hk Diesel, 269.900:-
Nissan Qashqai, 150hk Diesel, 272.900:-
Vad tycker du, är DS5:an en snygg, intressant och prisvärd bil?
Läsa Fler Liknande Biltester?
Vill du läsa mina andra liknande inlägg där jag testar bilar i vardagen, på bana eller i terrängen.. Då bör du klicka här #Biltester.