Test: Volvo V60 Plug-In Hybrid D6

Volvo personvagnar visade stolt upp sin nya Volvo V60 Plug-In Hybrid på Grand Hotell i Saltsjöbaden igår och jag var där för att ta en kortare provtur i Volvos första "Luxury Diesel Plug-in Hybrid" som de själva kallar den i broschyren.

Grand-Hotel-Saltsjöbaden-Ingång-Provkörning-Volvo-V60-Pure-2012-06-03

Grand ligger långt ut i "Saltis" men jag växte upp i Nacka så det var inga större problem att hitta dit.

Biltransport-Leverans-Volvo-V60-Plug-IN-Hybrid-D6-AWD-PHEV-Provkörning-Test

Jag var något tidig till min förbokade provkörningstid men bilarna var redan avlastade och uppvärmda. Nu var det inte bara Plug-In Hybriden som var laddad, det var jag med.. ;-P.

Rear-Bakdel-Volvo-V60-Plug-IN-Hybrid-D6-AWD-PHEV-Provkörning-Test

Utanför hotellingången stod två "477 Electric Silver" lackade hybrider och väntade på nästa testförare. Just nu kan man förresten bara få hybriden i denna färg och Henry Ford's motto "Du kan välja vilken färg du vill bara du väljer svart" funkar än idag ;)

Dessa provbilar utanför Grand är Volvos testflotta av förseriebilar och en Tekniker från Volvo följde med på (den allt för korta) provturen.

Just dessa bilar skickade upp all data till Volvo i Göteborg för analys och hade även små detaljer som inte kommer finnas på produktionsbilarna (första kundbilen kommer troligen levereras under vecka 1-2 2013).

En "förseriemojäng" var nödstoppet i handskfacket :D

Front-Grillen-Volvo-V60-Plug-IN-Hybrid-D6-AWD-PHEV-Provkörning-Test

Hybriden byggs utifrån en vanlig V60 D5 och är man inte bilnörd lär man inte vända huvudet ur led när denna diskreta bil åker förbi.

Pssst! - På ovan bild ser man det extra el-tanklocket i vänster framskärm. Via ett vanligt 16A säkrat eluttag kan du på 3,5 timme ladda batterierna fulla och därefter köra på dem upp till 5 mil.

Emblem-Framskärm-Volvo-V60-Plug-IN-Hybrid-D6-AWD-PHEV-Provkörning-Test

Du och jag lär snabbt märka alla dessa små emblem..

Emblem-Baklucka-Volvo-V60-Plug-IN-Hybrid-D6-AWD-PHEV-Provkörning-Test

Bakluckan har nertill en hybrid-graverad-list och emblemet "D6 AWD" är också rätt unikt eller vad säger Volvo-kännarna :D

När vi ändå har bakändan i fokus så kan jag nämna att denna hybrid får dra ett 1800 kilo tungt släp om du monterar dragkrok (Kostar mellan 6-9000:- extra beroende på fast eller delbar modell).

Avgasrör-Volvo-V60-Plug-IN-Hybrid-D6-AWD-PHEV-Provkörning-Test

Längre ner baktill ser man dessa feta fake-utblås som faktiskt var snygga tyckte jag trots att de bara var ren kosmetika.

Drive-Fälgar-Lättrullade-Däck-Volvo-V60-Plug-IN-Hybrid-D6-AWD-PHEV-Provkörning-Test

Plug-In Hybriderna får också DRIVe liknande fälgar och lättrullade specialdäck.

Mindre-Lastutrymme-Volvo-V60-Plug-IN-Hybrid-D6-Lithium-5mil-räckvidd-en-laddning-3,5h

Öppnar man bakluckan ser man att golvet är förhöjt runt 10 cm jämfört med en normal V60. Där under sitter batterier och elmotorn på 70hk/200Nm som driver på bakhjulen och gör D5:an en fyrhjulsdriven "D6:a" med 280 hk ( 215 + 70 blir väl 285 och inte 280 som det står i broschyren men vem håller på och räknar? :)

Och du, om inte 280 hästkrafter imponerar så kanske 640 Nm i vrid får dig att lyfta på ögonbrynen en aning?

Eldriften ökar bilens vikt med 300 kilo jämfört med en vanlig D5:a.

Lyxig-skinninredning-Volvo-V60-Plug-IN-Hybrid-D6-AWD-PHEV-Provkörning-Test (13

Nog utsida, när man öppnar dörren möter man en "Luxury" insida med specialläder och blanka svarta paneler.

Utrustningsnivån på alla Plug-In Hybrider är "Summum" så mycket av den nödvändigaste lyxen är standard.

Arctic-Night-Wood-Mittkonsolen-på-Volvo-V60-Plug-IN-Hybrid-D6-AWD

De svarta snygga panelerna heter "Arctic Night Wood" och påminde lite om de mörka panelerna jag hade i min V40 från 2000 men mycket modernare, sobrare och snyggare så klart :)

Med knappen "SAVE" kan du ladda batterierna fullt medan du kör på landsväg.

Med knappen "AWD" ser du till att Elmotorn och den 215 hästar starka dieseln samverkar och gör bilen till en fyrhjulsdriven sportbil som gör 0-100 Km/h på 6,2 sekunder.

Pure-Hybrid-Power-Knappar-Volvo-V60-Plug-IN-Hybrid-D6-AWD-PHEV

För att krama ur denna prestanda måste du ha bilen inställd i "Power" läget. Testade detta läge ihop med AWD under den begränsade provturen och visst märkte man en klar skillnad när både el och diesel stod i givakt och ställde upp alla 280 hästarna.

Hybrid-läget är standardläget och då balanseras El och Dieseldrift på bästa sätt och väljer du "Pure" kan du köra lite hårdare på ren Eldrift utan att D5:an under huven brummar i gång.

Prestanda-Körkänsla-Volvo-V60-Plug-IN-Hybrid-D6-AWD-PHEV-Provkörning-Test

Ute på vägen gled bilen ljudlöst så länge den högra stapeln hölls under brytpunkten för dieseldrift och då var bilen riktigt tyst utan några morrande högtalare i fronten.

När dieselmotorn startade upplevde man en liten fördröjning på ett par sekunder som förhoppningsvis trollas bort i produktionsbilarna?

Trots eldriften i låga farter upplevde jag bilen ändå som en rätt vanlig V60 och det är nog precis så Volvo vill att man ska uppleva denna "hybrid" med en total räckvidd på 100 mil (tack vare en låg snittförbrukning på 1,9 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 49 g/km).

Bilen kändes utan tvekan tyngre än de andra V60 jag provat (se lista längre ner) men Volvos tekniker i passagerarsätet menade att vikten ändå var bra fördelad.

Instrumentering-Panel-Mätare-Volvo-V60-Plug-IN-Hybrid-D6-AWD-PHEV 
Detta är förresten den första Volvon som helt saknar analoga mätare och hela displayen framför ratten är LED baserad.

Via färddatorspaken kunde man ändra display-teman och jag försökte fånga skillnaderna med en liten filmsnutt tagen med Galaxyn.

Bästa-Rakan-Stockholm-Saltsjöbaden-Mot-Stockholm

På den långa motorvägsrakan hem från "saltis" funderade jag lite hur jag skulle sammanfatta denna V60 Plug-In hybrid och kom fram till att provturen varit alldeles för kort (jag lånar gärna en bil i en vecka och testar lite mer :D) för kunna ge en bra sammanfattning.

Volkswagen-gruppens rena elbilar (se längre ner) hade en grymt skön linjär sugande elbils-prestanda men Svenskarna är kanske mer mogna för en hybrid Volvo med 100 mils räckvidd istället för att drabbas av out-of-battery stress?

Jag hoppas bara att "glappet" eller övergången mellan EL och Diesel snyggas till men annars kändes bilen helt klar för produktion.

Plug-In Hybridens pris då? Grund men välutrustad startar den på 559 900 kronor (!). Ny teknik ÄR dyrt men om det är för dyrt, det återstår att se.

Om du vill läsa mina andra inlägg kring detta märke rekommenderar jag ett besök i mitt enorma bloggarkiv under taggen #Volvo.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

7 Besökare har kommenterat :
Danni sa...

Kul läsning! Slog upp den här bilen på Skatteverket och konstaterar att förmånsvärdet med grundutrustning (Summum) är löjligt lågt. Nästan så jag börjar ångra att jag redan klippt på Passaten, särskilt med tanke på vilken skillnad den här bilen hade gjort för bränsleräkningen. Tyvärr har jag ingen möjlighet i dagsläget att ladda bilen vid min parkeringsplats, men det kanske hyresvärden kunde tänka sig att hjälpa till med, i miljöns namn.

FixarFarsan sa...

Tror du skulle sakna kraften i V6:an och DSG lådan ganska snabbt (men kanske inte virveln i tanken)..

Volvo har gjort en rätt häftig blandning i deras V60 Hybrid, du har kvar D5:ans toppfart och räckvidd men även en grym kö-bil för oss i storstäderna.. Vore kul att höra vad du tycker om Volvos hybrid?

Undrar om hyresvärdar tänker uppgradera motorvärmarstolpar till 16A säkringar i framtiden för att även kunna supporta laddning av elbilar?

Danni sa...

Ja, det vore kul att höra vad jag tycker om den - det tycker jag också! Har tyvärr inte fått chansen att köra den än. Däremot har jag kört V60 D5 och T6 och de är ju grymt kompetenta. Oroar mig dock lite för vad all extravikt och fejkfyrhjulsdriften gör med väguppträdandet.

Men som du säger, visst hade jag nog saknat den lena, fina kraften ur V6:an och den rappa DSG-lådan. Och ljudet. Men jag borde kunna få ner bränsleräkningen till 25% och ihop med förmånsvärdet borde det göra att den här bilen blir ungefär hälften så dyr för mig att ha som Passaten, och då är det helt plötsligt intressant igen.

FixarFarsan sa...

Shit, "25% av dagens förbrukning" Jobbiga fakta ju :)

Ska bli intressant att följa vad du byter "miljöboven" mot i framtiden..

Danni sa...

Ja, grejen är ju den att med 1,4 liter / mil så kör jag upp 4000 kr bensin i månaden. Bara att byta till en D5 borde få ner det till strax över hälften, och kan man få bort pendlingskostnaderna genom att köra på el till och från jobbet så tror jag att ytterligare hälften hade försvunnit, så då hade vi nog varit nere på runt en tusenlapp i månaden, kanske lite mer.

Danni sa...

Och jag ska nog försöka vänta i ett par år med att byta. Och som det känns i maggropen just nu kommer jag nog titta främst på Jaguar XF Sportbrake 3.0DS eller Audi A6 3.0 TDI.

FixarFarsan sa...

Hm, 4000 i soppakostnad per månad är rätt mkt - Vi tankar i snitt en tank per bil och månad numera när vi lagt långpendlandet bakom oss..

Jaguar XF Sportbrake 3.0 DS vore kul att testa och jämföra lite med Audi's treliters dunderslägga!