Jag är en riktig VW Golf-Nörd sedan många år tillbaka och blir glad när Volkswagen visar upp en så snygg kaross i nästa Golf generation (7) som kommer till Sverige i November. Kan förresten inte vara den enda Golf-Nörden på vår planet. Volkswagen Golf har hittills sålts i över 29 miljoner exemplar sedan 1974 så några till lär det finnas bland dessa :)
Mk7 = Lättare + Mer Stilren
Och nej, jag diggar inte allt rakt av som Volkswagen bygger..
Golfmodellen t.ex. hade en dipp i början på 90 talet (Golf Mk3) då GTi’n blev lite för tam och karossen inte så upphetsande, dock introducerades den underbart välljudande VR6 motorn i Mk2:an. Har faktiskt bara haft en Mk3:a när jag tänker efter, en Variant “kombi” som jag fick byta ut förarstolen på nästan direkt mot en Recaro-stol med passande underrede eftersom jag fick ryggpaj av bilens originalstol. Men detta var 90-tal, nu tillbaka i nutid och nya Mk7.
109 Kilogram Lättare
Golf Mk5 och Mk6 delade plattform men sjuan har en helt ny sådan som kallas MQB (Modularer Querbaukasten) och det är mycket tack vare den som Mk7:an är upp till 109 kilo lättare än dagens Golf 6:a.
Kaross: -23 kg, interiör: -14 kg, elsystem: -6 kg, motor: -40 kg och
drivlina: -26 kg
Every Kilogram Counts
Annat var det med min Golf Mk2 GTi som skulle bli renodlad banbil (men slutade i sålda delar och kaross på skrot eftersom tiden inte räckte till). Under rostlagningen passade jag på att kapa bort all onödig plåt för att spara vikt. Hittade precis bilderna på detta misslyckade projekt så det blir nog ett sådant FixarFarsan-svamlar-minnen-inlägg inom kort tror jag :)
Läste någonstans att nya Golf sjuan har samma tjänstevikt som min gamla Golf Mk4 vilket verkligen är en viktutveckling jag välkomnar!
Kollar man på ovan fina (photoshoppade?) bild ser man att senaste tre modellerna är försiktigt förfinade, tidigare i evolutionen skedde mycket kraftigare förändringar. Klicka på bilden för att få den större!
Mk7 = Lyxigare Interiör
Även den nya lyxigare interiören faller mig i smaken och jag är helt säker på att nya Golfen blir en succé! Mer Golf 7 fakta och priser finns här i Volkswagens pressrelease.
Instegsmodellen 1,2 TSI (105 hk) startar på 169 900 kronor vilket är samma pris som för dagens instegsmodell. GTI och eventuell R modell kommer först som årsmodell 2014. Nya Mk7 GTI’n sägs få samma effekt som R har idag, alltså runt 260-270 hästar och ersättaren till dagens R ska få ett tak gjort i kolfiber..
Dessa två hoppas jag få provköra tidigt som den Golfnörd jag är, helst på ett ställe där man kan testa deras effekt riktigt ordentligt!
Update 2016
Efter detta inlägg skrevs så har jag fått förmånen att närvara vid många pressevent och även lånat många olika Golf pressbilar samt testat prestanda versionerna GTI, R och Clubsport på bana..
Du hittar alla dessa tester samlade under arkivtaggen #Biltester