Bästa Bilmodellen enligt Lista kontra Verklighet?

Läste av en slump lite artiklar kring driftsäkerheten på olika bilmodeller och fick som alltid en märklig känsla av denna typ av topplistor..

Mest och minst driftsäkra bilarna 2012
Källa: SvD, SvD, SvD, SvD

När man läser tabellen ovan ser det ut som att en Audi RS6 är en totalt kass bil medan en Lancer är en mönstermodell utan fel men riktigt så svart på vitt är det ju såklart inte. I indexet har det räknats in antal verkstadsbesök och kostnaden för dessa, tiden på verkstad och åldern/körsträckan på bilen.

Rear-Porsche-911-Carrera-1986-3,2

Porsche 996 rankas som en tillförlitlig bil men är dyr att serva och laga så den hamnar på svarta listan på plats 8. Det säger en del av bristerna med denna typ av index. Ingen köper väl en 996:a och blir chockad över att den är dyr att hålla rullande och speciellt om man kör den massa mil och året om..

Kollar man istället vad ägarna tycker via Autoindex så är BMW 3-serie, Mercedes C-klass och Toyota Prius ägare dom nöjdaste (i alla fall år 2012) men är dessa förare såna märkestrogna personer som förlåter fel på det "egna" märket eller är detta bästa sättet att mäta hur bra ett bilmärke är oavsett pris och servicekostnader?

Nöjda-Bilägare

Kommentera gärna vad du tycker? Visst har du t.ex. ägt en bil som egentligen borde vara "crap" men som gav dig massa billiga mil utan några som helst problem eller så den dyra bilen som bara krånglade?

Här hittar du mitt Arkiv över Bil/FordonsInlägg, sorterat per märke.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

3 Besökare har kommenterat :
Tobbe sa...

Jag hade en Passat -99 som jag sålde vid 44.000 mil, körde 9000 krångelfria mil på 2 år, den gick rusktigt billigt.
Efter den Passaten så hade jag en Passat syncro (den kanske Fixarfarsan känner till?), den gick inte lika billigt och den krånglade lite mer, den såldes efter ca 4000 mil på ett halvår.
Nu har jag en krångelfri och hyffsat ny bil som är än så länge billig i drift..

Innan de ovan nämnda modellerna hade jag en Volvo 855 t5 -94 med 300 HK och 502 NM, chippad, mappad, annan turbo, luftfilter och 3" raka rör. Denna var sjukt törstig (1,7L/mil vid lugn körning) och jag hade ganska tung gasfot.

Jag lade ner oerhört mycket pengar på den bla keramiska bromsar, nya ok runt om, sänkfjädrar, styling, däck och fälg (käkade oerhört mycket däck svårt att få fäste), motorrenovering. Den gav mig mycket körglädje. Jag lessnade tyvär när jag var tvungen att åka ca 5 mil enkel resa till närmaste JET som hade 98 oktan, inte roligt att planera körningen så pass mycket. Gjorde bla mätaren ut och lite till (260+)

Kan nog vara därför den bilen har bytt ägare 7 gånger på ca 3 år :(
Saknar den bilen en hel del, emn ack vilken dålig familjebil med sitt lilla bagageutrymmet och det löjligt lilla insteget till baksätet

FixarFarsan sa...

44.000 mil är respekt, var det med org motor och låda?

Volvon låter lite som min Saab som fick motorn bytt inför besiktning varje år. Man orkar sånt när man e ung :)

tobbe sa...

Ja, 44k mil med original drivlIna. Bara slitagedelar som byttes. Turbo mådde inte bra i slutet efter så många mil med:) 1,9 tdi på 110 hk var det. Den blev krockad 2 gånger varav den sista hanhon blev bilens död, var det tänkt iaf. Nu har den lagats och rullar i Norrland