Vinter, snö, is, modd, bakhjulsdrift och låg coupé. Vilka två tycker du ska bort? :)
Subaru BRZ Som Vinterpulka
Bort å bort kanske va lite hårt men jag tänkte svamla lite om hur Subaru BRZ funkar som vinterbil.
Först det här med Coupé och avsaknaden av rutramar. Det känns hårt när man öppnar i minusgrader och rutorna rycks ner en bit.
Funkar på en ny bil men hur bra kommer det fungera efter 10 kalla vintrar kan man fråga sig?
Subaru är ju kända som vinterbilar men BRZ har endast drivning bak. Så länge man inte rör knapparna under växelspaken så hjälper elektroniken till att strypa effekten så att friktionsdäcken hittar fäste men baken viftar ändå till lite i varje kurva.VSC sport läget tillåter mer viftande men antisladd/anstispinn är ändå aktivt och griper in. Detta läge fungerar nu i vinter om man är med på noterna och kör aktivt.
Snöfyllda Bakfälgar
Håller man ner OFF knappen 3-4 sekunder stängs alla traction control av och bilen blir nästan okörbar.
Skulle inte rekommendera OFF läget nu på vintern men uppskattar verkligen att man kan stänga av elektroniken i en sportcoupé som ägare förhoppningsvis rastar på banträffar då och då.
Skulle faktiskt gärna testa denna bil på bana, utan snö :D
En bild på fälgarna efter lite övningskörning på tom parkeringsplats!Kör man i moddsträngar får man lyssna på hur underredet skrapar i men för att avsluta och inte trötta ut er, bilen funkar tack vare sin elektroniska support - Utan dem hade jag inte velat köra bilen nu!
Läsa gärna alla mina andra inlägg kring märket #Subaru. Där i arkivet hittar du bl.a. min BRZ summering och nyare tester av hybriden Forrester e-Boxer.