Ford B-Max EcoBoost 120hk Provkörd/Långtest

Då har vi haft en Ford på vår gård igen. Denna gång en "Burnished Glow" Ford B-Max med en trecylindrig EcoBoost motor på 120hk.

Burnished-Glow-Front-Ford-B-Max

Jag tycker B-Max liknar en krympt minibuss, typ en C-Max men kortad så att den får plats på Fiestans bottenplatta.

Baklucka-Baklampor-B-Max

B-Max är Forden utan synlig B-Stolpe och därför har bilen fått skjut-dörrar bak. Skriver "synlig" eftersom stolpen finns men är integrerad i dörrarna istället och gör dom tunga som bly att öppna och stänga.

Skjutdörr-Ford-B-Max-Burnished-Glow

Har hängt upp mig på hela denna utan-synlig-b-stolpe konstruktion under veckan och funderat om den är framtagen endast för att skapa nåt nytt eller om den verkligen gör bilen bättre?

Utsidan har lite ovanliga proportioner men den är ändå charmigt småknubbig med sina små hjulhus och mycket plåt ovanför.

B-Max-B-Stolpe

När man öppnar fram och bakdörr på ena sidan så blir gapet nåt helt enormt och såhär är det ju väldigt trevligt öppet att kliva in.

Barnstolar-bakåtvänd-bälteskuddar

Även montering av bakåtvänd barnstol med sina remmar går extra lätt eftersom man slipper stolpen och en öppen bakdörr som är i vägen.

Öppning-Baksäte-Skjutdörr-B-Max

Men bilen är kort (precis över 4 meter) och skjutdörren har inte riktigt kaross att glida längre bak så det snor utrymme när man ska kliva in/ur baksätet och dessutom är den en tung sak att stänga och barnen hade nästan lättare att öppna skjutdörren i stora Caravelle som vi testade förra sommaren.

Det var lite åsikter om dörrarna och hela B-Stolpe-historien, vi släpper det och kollar baksäte och bagage innan vi startar upp alla bilens 3 cylindrar.

Knäutrymme-Baksäte-Vuxen-B-Max

Jag satt i baksätet bredvid en bälteskudde och bakåtvänd barnstol och överlevde faktiskt en lite längre biltur. Det var såklart lite trångt och den hårda skölden mot skjutdörren var.. hård och vid huvudet snor dörrens skenor plats men där var taket bra dämpat ifall skallen tog i.

Men baksätet var klart större och bättre än jag trott för 3 personer.

Lastutrymme-B-Max-Väskor-Barnvagn

Lastutrymmet är nog Fiesta-djup men den extra höjden gör att det går in lite mer. Här funderar jag lite vem bilen riktar sig mot, har man t.ex. behov av att frakta en normalstor barnvagn får man nog kika på de större längre "riktiga" minibussarna..

Förarplats-Ford-B-Max

Vi sätter nu på oss chaufförshatten. Dörren låses upp med fjärr eller genom en liten knapp på handtaget och motorn startas med en startknapp.

Instrumenten rakt framför föraren är helt ok tycker jag men delen i mitten av bilen ger jag underkänt. Ställa in nya radiokanaler eller justera fläktar när en blöt familj klev in var frustrerande svårt.

Rensa i knappdjungeln, gör dom större och lägg dom lite på rad tack!

Stora vinterkängor fastnade också lätt i någon mattkant när man höll på med pedalerna och SÅ stora fötter har jag faktiskt inte så där kan man också göra lite förbättringar.

Värmereglage-B-Max

Värmen, alltså antalet grader justerades längst bort från föraren medan fläkthastighet som man typ aldrig rör i en bil med klimat-anläggning låg närmast. Små saker som drar ner ergonomibetyget.

Om vi går till kapitlet "köra bilen" så var faktiskt den lilla 3-cylindriga motorn på 120 hästkrafter en av bilens starkaste sidor. Det var inga som helst problem att hänga med på motorvägen men den drog då långt ifrån de 0,49 som blandad körning ska kräva enl. faktabladet.

Vår förbrukning låg snarare runt 0,70-0,75 liter/mil men provbilen hade bara gått 300 mil och jag har hört att förbrukningen sjunker efter runt 1000 mil.

I förarsätet satt man annars helt godkänt med tanke på att B-Max är en rätt så billig bil. Provbilen med sina 120 hk och metallic startade på 191.000:- och tillval kostar inte mycket till en Ford. Den billigaste B-Max varianten börjar på 150'.

Tjänstevikten är måttliga 1332 kilo, skatten 360 kr/år och tyngsta släpet du får dra får faktiskt bara väga.. 750 Kg!

Stänga-av-Airbag-B-Max

Den korta hjulbasen gör bilen lite studsig och hoppig men det märker man inte som förare, detta märks mest i baksätet.

Passagerarairbag går att stänga av med vilken liten nyckel som helst när man öppnat passagerardörren.

Ford-B-Max-Instrumentpanel

Min slutkläm är något kluven, varken "bra" eller "dålig". Bilen är lätt att ratta, är piggare och större inuti än man kan tro men jag hade nog ändå gillat den mer med vanlig B-Stolpe och en mer traditionell ergonomisk instrumentpanel.

Är som sagt lite fundersam över vem denna bil är riktad mot. Den vill likna en minibuss men du har inte alls minibussens lastkapacitet för stora tvättmaskiner, barnvagnar, leksaker, matkassar och pulkor..

Vad tycker du? Du kanske är B-Max spekulant eller har dissat den? Skriv en kommentar nedan och berätta!

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

3 Besökare har kommenterat :
Fredde sa...

Hur extremt starka är A och C-stolpe när man har plockat bort B-stolpen egentligen? Har dom rullat bilen och matchat vanliga bilar?

FixarFarsan sa...

Morrn!

B-Stolpen finns där men sitter gömd i dörrarnas bak och framkant..

Joakim sa...

Jag gillade denna när jag såg den för att jag står i ett garange som är lite trångt, just det är lockande för min del.

Tror tyvärr att denna är något för smal annars för mitt behov. Samt att Focusen kampanjas ganska hårt och kan fås till samma eller billigare pris vilket gör att valet nog då skulle falla på Focus då den har lite större utrymmen.