Volvo V40 D4 Cross Country Provkörd/Långtest

Då har jag rullat klart med min första långtest Volvo och det är dags att försöka knyta ihop alla lösa trådar..

Snett-Framifrån-V40-Cross-Country

Provbilens färg, Raw Copper var smått anonym men ändå rätt speciell.

Snett-Bakifrån-XC40

I Cross Country modellen av Volvo V40 sitter man 4 cm högre upp än i vanliga V40 men det är endast T5 modellen som utrustats med fyrhjulsdriften från Haldex (från 2014 även T4 modellen).

Front-Grill-V40-CC

V40 CC är en rätt liten bil men så här framifrån så ger den ändå ett biffigt och kraftfullt intryck, lite som en "storvolvo". Huven hade dock blivit ännu snyggare om den inte haft såna utanpåliggande gammaldags spolarmunstycken..

Rear-Baklucka-Volvo-V40-CC

Vanliga V40 ersätter C30 modellen och jag tycker mig se lite arv från den i bakluckans design. Sätter du en dragkrok under "hasplåten i plast" kan du dra upp till 1500 Kg bakom denna lille.

Avgasutblås-V40CC

Jättestora utblås och hasplåtar i plast tangerar nästan gränsen till för mycket bling men det kanske går hem hos bilens målgrupp?

Den yttre designen i sin helhet är ändå helt lyckad tycker jag.

Volvo-Karossveck-V40

Hittade faktiskt även ett helt nytt karossveck för att vara Volvo :)

Lastrymme-Volvo-V40-CC-XC40

När vi öppnar bakluckan så hittar vi ett litet lastutrymme med hög tröskel. Lastgolvet där uppe var smart och kunde vikas upp för att hålla mat och andra viktiga kassar på plats medan man kurvade hem.

Fötterna-Fastnar-Baksätet-Volvo-V40

Fortsätter vi in i baksätet så satt man bra och hade skapligt med plats så länge man inte hade stora vinterkängor på sig för såna får knappt plats och måste lirkas in under förarsätet.

Precis samma sak som i andra generationens S40, den var lika trång.

Plats-Benutrymme-Baksäte-V40-CC

Hade fyraåringen bakom mig på bälteskudde en dag och han hade också problem att få plats med sina vinterkängor även om de inte nådde golvet.

Skulle säga att denna V40 CC har ungefär lika stort baksäte som i vår Polo.

Körglädje-Volvo-V40-CC-Paneler-Förarstol

Om vi flyttar fram ytterligare en rad så hamnar vi i bilens hjärta, som är bakom ratten och det är här i framsätet som bilen ska upplevas!

Bilens förarmiljö är i toppklass och bilen upplevs nu genast mycket större än när man lastar eller viker in fötter i baksätet!

Panoramatak-Volvo-V40

Som vanligt i Volvo så sitter man förträffligt och läderklädseln (som dessutom luktade så himla gott :) blev ännu ljusare tack vare solljuset som flödade in genom panoramataket.

V40-D3-Test-Ratt-Körglädje-Drivlina

Provbilen var en D4:a, alltså Volvos dieselfemma (läs mer) som jobbade ihop med den sexväxlade powershift-dubbelkopplingslådan.

På pappret ger D4 motorn 177 hästkrafter, 400 Newtonmeter i vrid och har en 0-100 tid på 8,3 sekunder. I teorin inget monster kanske?

I praktiken gör drivlinan bilen till en ren nöjesmaskin att köra! Jag fick revidera denna text ett par gånger och ta bort gnället om att motorn var lite svag över 3000 varv, det är inget jag stör mig på längre. Vill man busköra med sin V40 D4 CC drar man powershiftspaken mot sig till sportläget och mosar på, då märks inte "svagheten" alls eftersom lådan är mer på hugget..

Trots den extra höjden så var Chassit åt det stummare hållet och det som satte stopp för ännu mer aktiv körning på de vår-torra vägarna var faktiskt dubbdäcken som jag inte ville återlämna som dubbfria.

Eleganta-Instrument-Volvo-V40 Eco-Instrument-Volvo-V40 Röda-Instrument-Volvo-V40

Instrumenteringen är i stort sett helt digital och går att anpassa både i form och färg. Först tyckte jag det bara var trams men efter ett par dagar gillade jag att kunna växla mellan Eko-grönt och det ilsket röda Power läget som gav en stor varvräknare i mitten.

Som ni ser på bilderna ovan så låg förbrukningen på D4:an något högre än de 5,2 liter/100Km som "kombinerad körning" ska dra. Min körning handlade rätt ofta om att locka fram dieselfemmans fina ljud :)

Bilen ska in på service efter 3000 mil (eller varje år) och den har en kamrem som ska bytas efter 18000 mil eller 10 år. Detta byte kostar precis över 7000:- enligt nu gällande prislista.

Powershift-Mittkonsol-Volvo-XC40-Raw-Copper

Mittkonsolen vad tonad i lite samma nyans som karossens utsida och detta var otroligt snyggt! Jag hade gärna sett samma färg och form även på växelspakens knopp istället för det plastiga som satt där nu.

Backkamera-Parkeringshjälp-V40CC

När det gäller Volvos säkerhet, funktioner och materialkänsla så ligger de i toppklass. Knappar och reglage har en speciell "rejäl" Volvo-känsla men detta är inget negativt och det är bra med en egen feeling i denna bransch!

Volvo-V40-Säkerhet-Funktioner

BLIS och de andra säkerhetsfunktionerna fanns där lite proffsigt i bakgrunden vid körning och det hände ofta att det tändes lite röda streck i framrutan som en förvarning om att jag snart skulle varnas rejält om att jag låg ännu närmare. Även körfältsassistenten kändes i ratten vid ett flertal tillfällen på motorväg utan att vara störande.

Volvo_V40_V70_Cross_Country_CC_inte_XC

En basutrustad liten V40 CC D4 med automat börjar på 301' och det känns något saftigt med tanke på att man inte får 4WD eller SUV-terrängegenskaper (T5-modellen som har Aut och AWD som standard börjar på 336'). Jämför man med vanliga V40 D4 Aut är tillägget 15' och det känns ändå skäligt om man jämför med andra märken.

Summering
Plus:
Motor, Låda, Körglädje, Stolar, Kvalitetskänsla, Design
Minus: Fot-Utrymme baksäte, För mycket fakeplast, Priset

Spontana kommentarer är alltid kul, har jag missat nåt fatalt? Vad känner du t.ex. för nya "XC40", blir den en hit tror du?

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :