Det är inte alltid kul att äga en bil. En granne till oss fick problem på besiktning tidigare i vår eftersom varningslampan för airbag lös på deras Volvo V40 T4.
Ägaren U åker med besiktningspappret till en stor Volvo verkstad och ber dem "släcka tvåan". Verkstaden tar in bilen men hittar inget fel och släcker varningslampan men missar att göra det viktiga; att uppdatera besiktningsstatus till godkänd.
Så U betalar verkstadsnotan och åker hem med bilen men fick nu i dagarna ett brev från transportstyrelsen där det står att bilen kommer förläggas med körförbud eftersom den inte åtgärdats i tid.
Vad tror ni verkstaden säger när hon klagar? Oj ursäkta, vi fixar det direkt? Nä, Inte alls utan att hon gjort fel som inte bett dem på rätt sätt. Det slutade med att U själv bokade en akut ombesiktningstid och gjorde det som hon redan betalat verkstaden att göra åt henne.
Tror ni U byter verkstad?
Absolut, efter några mindre fina ord.
Verkligen inte okay. Kan du inte skriva vilken verkstad det var så alla andra kan byta verkstad också?
Jag valde att inte göra det men skicka ett mail så ger jag ut vilken verkstad U tidigare var kund hos.
Åh, det spelar ingen roll för mig - jag kommer aldrig serva någon bil på Volvo-verkstad ändå ;) Jag anser bara att om man beter sig illa så ska man stå till svars för det. Att folk skyddar ett företag som gjort såna saker har jag inte så mycket förståelse för.
Ska kolla om verkstaden vill kommentera? :)
Verkstaden svarar:
"Kunden lämnar in bilen för att laga ett fel.
Vi får ingen info alls att vi ska släcka någon 2:a.
Självklart släcker vi 2:or åt våra Kunder.
Men i detta fall, har det tydligen blivit fel i kommunikationen.
När vi sedan får info från Kund, så kollar vi om vi i efterhand kan fixa till detta. Men Bilprovningen kräver en ombesiktning av hela bilen.
Då Kunden inte bor i direkt närheten av oss, rekommenderar vi Kunden att besiktiga bilen på en station närmare sitt eget hem.(för att det ska gå snabbare)
Vi kan väl samtidigt påtala om att det inte finns upptaget någon info, eller avgift för att släcka 2:a. Varken på kundens faktura, eller arbetsspecifikation.
Kanske Kunden borde ha frågat om det var åtgärdat?"