Jag har aldrig dragit bilens hjulmuttrar med moment (jo, nu har jag testat) utan har alltid dragit på "känn" och aldrig haft några problem med att bultar går av, hjul som lossnar i färd eller är omöjliga att få loss när man ska skifta så för mig duger "känn" jättebra..
Jag "efterdrar" alltid (speciellt på aluminiumfälgar) och jag låter därför teleskopnyckeln ligga kvar på golvet fram i bilen efter ett däckskifte för att just komma ihåg att kontrollspänna efter ett par veckor. Men nu skulle vi ju prata rätt moment å såna grejer.
Är Momentnyckel Bättre?
Är momentnyckel-åtdragna bultar bättre? Ibland hör man folk säga att en däckfirma är seriös bara för att de drar med momentnyckel efter muttermaskin men vad ska momentnyckeln då vara inställd på?
140 Nm står det i Volvos instruktionsböcker, 135 Nm för aluminiumfälg säger de däckfirmor jag frågat och absolut inte mer än 160 Nm för då kan bulten gå av medan man kör..
En M12 bult/mutter sägs sitta fast redan vid 110 Nm och en M14 bult/mutter vid 130 Nm men drar man 110 Nm och "känner" så tror jag att de flesta vill dra åt den lite mer.
Hur Hårt Drar Då FixarFarsan?
Numera har vi aluminiumfälgar på båda bilarna året om så det blir många såna byten och jag har mätt med momentnyckel hur hårt jag drar på känn och det är mer eller mindre exakt 150Nm.
Jag kommer INTE börja dra hjulbultar med momentnyckel även om jag har en grym sån, fortsätter med "känn" som både har funkat och ligger inom de gränser som däckfirmor rekommenderar.
Glöm Inte Nolla Momentnyckeln
En grej som farsan alltid tjatade om när jag lånat hans momentnyckel var att nolla den när man var klar (släppa på trycket är alltid bra), det gör att en bra momentnyckel håller resten av livet.
Spontana reaktioner? Hur gör du med hjulbultar? Drar du på känn eller Moment och hur många Nm drar du i så fall? Läs gärna mer om ämnet hjul under min arkivtagg #Wheels.