Sambon kommer hem med bilen, en C4 Picasso och jag frågar om hon aktiverat den elektroniska handbromsen? Hon direkt ut å vill visa (lära mig) hur lådan ska hanteras.
Du sätter rattväxeln i N och då dras handbromsen automatiskt i när du stänger av tändningen. När du sen kör iväg släpper handbromsen lika automatiskt. Hm, låter ju rätt enkelt och smart tyckte jag!
Växellådan heter EGS och är en semi-manuell sexväxlad låda med elektronisk koppling men för icke bilnördar körs den som en helt vanligt Automat (paddlar finns för manuella växlingar).
Lådan växlar ungefär som om man växlade långsamt själv, den lägger först ur växeln och funderar sedan en stund vilken den ska peta in istället (kanske något överdrivet).
Sökte lite inför detta inlägg och såg många som hade problem med ryckiga EGS lådor där vissa fått bot med nyare programvara.
Jag försökte verkligen hjälpa lådan genom att släppa på gasen inför varje växling men ska man hålla på så kan man lika gärna köpa en Manuell bil och ha total kontroll själv? När man skulle köra om var segheten frustrerande märkbar och det bästa var att planera in en nedväxling manuellt långt innan man la sig i vänsterfil.
Ger EGS lådan betyg 2 av 5 tack vare att rattväxeln ändå ger fritt golv mellan framstolarna och för att parkeringsbromsen var smart.
Läsa fler inlägg om: #Citroën