Man ser ofta släp på vägarna som blinkar med alla lampor (jordfel) eller inte blinkar alls eller som i vårt fall inte tänder något bromsljus.
Med släpet hemma och barnfritt, nu jädrar ska jag inte ge mig förrän allt lyser helt perfekt så jag börjar med att ta bort lyktglasen bak och kollar vilka lampor som är trasiga (mäter med summer).
Bara en 5W sidopositionslampa som var bränd och efter byte lyser båda gula sidomarkeringslamporna, ett check!
Skruvar av höljet på släpvagnskontakten bak vid rampen för att kunna mäta spänning direkt på stiften. Sätter en planka mot bromsen inne i bilen och mäter om det kommer någon ström till stift 54 eller röd ledning men den är död.
Slutsats: Får felsöka längre fram på släpet :D
Öppnar höljet på släpkontakten vid dragkroken och den röda "54" sladden hänger löst. Klämmer till flatkontakten och kopplar in, funkar men när man bromsar och blinkar så fladdrar även sidoljusen.
Tar loss varje stift en och en och återmonterar så att de "gnuggar" upp en ny kontaktyta och det hjälpte mot fladdret, bättre kontakt och bättre jord är släpets bästa vän.. eller nåt.
Monterar tillbaka höljena på släpkontakterna och här kommer ett tips, ni vet att släpkontakten har en "grop" som styr in kontakten rätt? Grön kabel (R, eller höger blinkers) ska ligga direkt mot den gropen, då blir höljet rätt!
En sista funktionstest med alla höljen och lyktglas på innan jag gick in och knoppade. Uppdraget slutfört! Imorgon besiktning!