GTi Mk1 1983 vs GTi Mk7 2013

Vinkeln blev inte helt 100 men båda bilderna nedan är i alla fall tagna på exakt samma ställe (vår/höst dock). Båda bilarna har hjulen lite snedställda, båda har solluckan öppen och båda är vita GTI-Golfar!

Vit-Golf-Mk1-GTi-1983

Första bilden är på min gamla GTI Mk1:a som jag köpte färdigbyggd med rensad inredning, reggad med helbur, skalstol, justerbara coils, R-Däck och en varvglad optimerad 160 hästars sugmotor (läs mer).

När just ovan bil, Generation 1 av Golf GTi Mk1 lämnade bandet 1983 hade den en tjänstevikt på 980 Kg och motorn på 112 hk gav bilen en 0-100 acceleration på 10,5 sekunder samt toppfarten 185 km/h.

Pure-White-Golf-GTi-2013-Mk7

Andra bilden visar den sjunde generationen av Golf GTI och nu pratar vi om nästan dubbla antalet hästkrafter (230) och en tjänstevikt på antingen precis över eller under 1400 Kg (manuell låda är den lättare).

Är den nedre lika mycket GTI som den övre? Betyder GTI samma sak idag som 1980? Måste en modern GTI vara både komfortabel, snål och tyst för att bli accepterad? Har alla kraven gjort den lite..

Lite såna tankar far runt i mitt huvud när jag kör nya #Golf GTi Mk7.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :