Jag vill prova den billigaste bilen ni säljer! Så frågade jag säljaren hos Hyundai och i handen lade han nycklarna till en Hyundai i10 med 1.1 liters, fyrcylindrig, 69 hästar stark liten puffra.
Detta är ett första inlägg i en serie där jag kollar lite på vad man får när man ber om den billigaste bilen hos olika märkeshandlare (siktar på ett pris under 100.000:-). Som jag har sagt förut så har dessa billiga bilar sin charm - De är snåla, billiga och.. ja vad har de mer att komma med?
För en solid vit Hyundai i10 får du precis en hundralapp tillbaka om du betalar med en hundra-tusen-kronors-sedel.
Ett grundpris med manuell låda på 99.900:- alltså och i det ingår fem års nybilsgaranti med fria mil och 3 års vagnskadegaranti. Det känns tryggt.
Ja, så ser exteriören ut på pressbilderna. Ville inte fota provbilen eftersom den var totalt överklistrad med fula dekaler.
Även utan fula dekaler är Huyndai i10 en rätt ful liten bil tycker jag och det är bara fronten som funkar ihop med min smak. Aktern eller bakdelen känns sådär 15-20 år gammal men nu handlar det kanske främst om funktion före form i denna prisklass.
Bakom ratten då? Den lilla motorn ger bilen helt ok knuff på lokala 50 och 70 vägar. Även i 110-120 så funkar effekten och bilen är inte alls störande slö när man kör den själv. Uppe i motorvägsfart känns dock bilen liten, svajig och jag vill inte köra den snabbare än 120 även om det skulle gå.
Styrningen får godkänt och likaså chassit (upp till motorvägsfart), även bromsarna bet bra och utrymmet i baksätet där jag hade bra med plats även upptill mot taket.
Förarstolen gick att justera i höjdled men man satt ändå väldigt högt. Provade även en i10 med Automat och den växlade över förväntan utan tvekan eller lagg men jag hade ändå satsat på en manuell för att bibehålla enkelheten.
Så rekommenderar jag Hyundai i10? Innan jag uttalar mig vill jag redovisa de andra små testbilarna som går att köpa under 100.000:- och sedan kör vi en liten duell..
Jag samlar alla testade småbilar i arkivet under Biltester/Småbilar.