Byter Rostiga Avgasklammer

Skrev om besiktningen i Fredags (läs mer) där vi upptäckte att ena klammern som håller skarvmuffen mellan främre/bakre-avgassystemet hade rostat av och att den andra var på god väg.

Säkerhet-Meka-Under-Bil

Köpte ett par nya 58 mm avgasklämmor, körde upp bilen på ramper, drog åt handbroms och la en kloss bakom hjulen som stod på marken.

Rullade även in garagedomkraften under bilen som lite extra säkerhet ifall ramperna skulle vika sig (?).

Bryta-Loss-Rostig-Avgasklammer-vid-Byte

Dom gamla klämmorna kunde man bryta sönder/loss med en polygrip.

Montera-AVGASKLAMMER-58mm-M10

Snurrade runt skarvmuffen lite (slipade bort sot och rost) innan jag satte på de nya klammorna, vred dem så man kom åt muttrarna på den sida där det fanns mest tomt utrymme.

Ett par tior för nya klammers och 10-20 minuters jobb på uppfarten och vår Touran läcker inte ut sot på fel ställe längre.

Avgassystemet i sin helhet börjar se rätt rostigt ut så det är väl nästa del som måste bytas, eller kanske hjullager och dämpare?

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :