Nya dubbdäck ska köras in första 20-30 milen så att dubben ska "sätta sig" och detta ska helst göras innan det kommer snö.
Sådana råd har däckgubbarna gett förut men jag tror de gäller fortfarande? Fast å andra sidan ska man inte gasa/bromsa hårt med dubbdäck oavsett om de är inkörda eller inte så egentligen behöver man väl inte köra in dem på ett speciellt sätt?
Våra nya Hakkapeliitta 8:or har nu gått runt 20-30 mil och det är två saker man reagerar på när man kör dem på torr asfalt.
1. De låter inte som dubbdäck, de är mycket tystare och jag hör inte det där typiska "woa-woa" ljudet som dubbar brukar ge. Enda gången det rasslar och påminner en om att det sitter dubbar är vid rondeller och vid start/stopp.
2. De måste även rulla väldigt lätt eftersom Polons färddator stannade på låga 0,56 l/mil efter en 12 mil lång tripp i Stockholms helgtrafik (läs: till 90% på E4:an och Essingeleden i 70-80 utan köer å stopp).
Jag ser mkt fram emot att testa Hakka 8.
Har Hakka 7 på V70in och haft Hakka 5.
Tycker 7orna bullrar mer än vad Hakka 5 gjorde. Och då satt Hakka 5 på Passaten jag hade, som inte har särskilt lågt vägljud jämfört med V70.
Nokian rekommenderar själva inkörning i 50 mil. Här finns djupgående info om inkörning av dubbdäck: http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article3627450.ece?service=mobile
Bra informativ artikel, tack!
Mattis, Jag upplever att Hakka 8 är mycket tystare än mina gamla 4:or var. Var det stor skillnad på profil mellan 5 å 7?
Nej Skillnaden är/var på mina däck 205/60-16 och 205/55-16.
Har samma dimension på sommarhjulen på volvon medan jag hade 235/45-18 på passaten på sommaren. Kanske kan göra skillnad också?
Men även på A4 så var dubbljudet betydligt mer påtagligt med hakka 7 än hakka 5 på passaten.
Det är inte så att det stör och det viktigaste är ju ändå att däcken gör sitt jobb!