Va själv hemma med alla grabbsen igår kväll och tänkte då vara lite schysst och hjälpa den äldsta grabben att slösa sina pengar på låtsassaker i nåt spel han spelar på sin iPhone.
Bestämde att han skulle få köpa ett gåvobevis, så att han fick in sina egna riktiga pengar på sitt Apple-ID i App Store och kunde sen slösa bort dem på att köpa credits i spelet (ja ni hör nog vad jag tycker).
Ok, sätter mig vid datorn och googlar och klickar runt hos Apple och tycker mig läsa vad jag ska ha (känner mig skitgammal, typ som 100 åringen som försvann).
iTunes korten är för musik och Apple store gåvobevisen är för resten läser min hjärna på en översiktsida, ok - då ska jag ha ett för apple store och där var minimum 250 pix.. men vi sa ju för 100:- jaja.. köpte ett för 250 eftersom jag hörde i rummet bredvid att det var läge för middag.
Får ett mail med EAN koder och en "skriv ut" knapp som inte funkar. Försöker scanna in EAN koderna med App Store "lös in" funktionen på grabbens telefon men det funkar inte, knappar då in koderna manuellt men det står bara ogiltig kod.
Allt medan 7-åringen vankar fram och tillbaka å frågar när det är klart och när det inte är det går han och retar bröderna så det blir livat..
Ringer då supporten och förklarar vad jag gjort, dom ber mig vänta och kommer tillbaka 25 min senare och ber mig knappa in koden manuellt. Ok, tog det 25 att ta reda på detta? Men jag har ju testat det.. Jaha det är Apple Store du köpt, men då ska du prata med dom, du ska få nr dit...
Ringer dit, förklarar allt igen.. dom ber mig knappa in koden.. ja, ni fattar, samma skit igen. Dom ber mig att klicka på support på hemsidan så att rätt team ska ringa upp?
FEM olika pratade jag med (ett par jeppar på Irland, en tjej i Finland och någon Svensk snubbe) och ingen fattade varför det inte funkade trots att jag själv insett att jag gjort fel, alltså köpt fel gåvobevis och därför förklarade det och frågade om det inte gick att flytta över pengarna till iTunes istället men supporten hann stänga och jag tyckte det räckte med telefonerande..
Har själv jobbat på Support och Helpdesk, så det kan vara svårt att ge svar direkt på alla frågor men WTF! Mitt ärende borde vara vardagsmat och typ kontroll 1 eller 2 i deras checklista och att sätta en kund på vänt i 15-20 minuter varje gång dom ska "kolla upp nåt" är helt kass (tyder bara på att de som sitter i supporten har för låg kompetens typ billiga studenter som extrajobbar?).
Nä, Apple Support - Ni gav mig en riktig dålig eftersmak som lär hålla i sig länge! Det är NI som behöver Support med er Support!
I morse pratade jag åter med er och bad då att få göra en retur av gåvobeviset, en standardfråga tydligen eftersom det bara tog 30 minuter att kolla upp medan jag jobbade och lyssnade på er knastriga pausmusik. Ni skulle fixa, makulera, föra tillbaka grabbens pengar och maila ett svar när det var gjort så nu väntar jag på ert mail..
1001, 1002..