BMW FIZ (Forschungs Und Innovationszentrum)

Jag tänkte börja BMW-rundturen i "rätt" ände, d.v.s. där en ny modell planeras, föds och "uppfostras" till att bli en äkta BMW.

Detta sker på Forsknings och Innovationscentrumet (FIZ) eller som Tyskarna säger Forschungs und Innovationszentrum.

BMW-FIZ

FIZ ligger i München som mycket annat när det gäller BMW och just på detta ställe var fotografering strikt förbjuden.

Passport-FIZ

Alla i gruppen fick lämna ifrån sig någon typ av identitetshandling för att få ut ett presskort.

Därefter startade en rask tysk promenad till vissa utvalda ställen av FIZ, detta jättekomplex som rymmer allt från kemilabb, vindtunnlar, krocktestbanor, materialutmattningslabb och en liten prototypfabrik.

BMW-FIZ-Forschungs-Und-Innovationszentrum-Munich

På ovan pressbild ser ni den avancerade vindtunneln längst ner till höger (som var stängd för icke forskare).

Det kvadratiska huset snett ovanför vindtunneln är projekthuset där man är extra kreativa och dit utvalda forskare från olika team ansluter för att jobba intensivt under en kortare period. Det roliga med just detta hus är att den är byggt som en KUB, 50% under mark och huset har en rund glascylinder i mitten som länkas ihop med den yttre delen via små broar.

Fullskalemodeller-Lera-BMW

Under den två timmar långa promenaden fick vi t.ex. se lokaler där nya bilar utsattes för elektromagnetisk strålning. Just för att BMW bilar inte skulle stanna på Golden Gate t.ex. Den bror sägs kunna slå ut bilarnas elektronik om en båt med mycket sändare passerar under då bron är av stål och fungerar som en antenn.

På ett annat ställe pratade vi om krockdockorna, totalt har BMW 80 st sådana. Varje docka innehåller hundratals sensorer, varje docka har ett namn och dockorna ihop representerar de människor som kan tänkas färdas i en BMW.

Clay-Model-BMW-Museum

Jag hade gärna gått runt mer och fått se hur en instrumentpanel eller nästa hum-hum-serie togs fram i lera. Trots dagens datorkraft så tas fortfarande varje ny modell fram som en fullskalig lermodell. Detta görs för att t.ex. kunna rulla in nuvarande modell bredvid eller kanske en konkurrent och för att se att proportioner etc. stämmer.

Vi fick inte besöka någon av designavdelningarna eller där framtida motorer utvecklades men vi tror vi såg en maskerad ny 7-seriebil fullproppad med testutrustning och en kommande BMW M4 Gran Coupé (eller M4 Sedan om du vill).

BMW-Fläktar-Stol

Det man kanske inte tänker på är att varje ny modell som kommer ut på marknaden har tagit 5-6 år att utveckla. Det är lång tid, många tester och justeringar efter att grundidén föddes.

BMW-modeller-som-aldrig-blev-nåt

15000 anställda jobbar på FIZZ och om jag minns rätt så är 80% av dessa tekniker eller forskare. Myllret i matsalen som vi passerade vid lunchtid på väg ut mot bussen påminde lite om en mycket högljudd myrstack men BMW har bevisat att det GÅR att samla så många tekniker på ett och samma ställe utan att förlora effektivitet eller dynamik.. :)

Faktum är att det redan har börjat byggas på tomten bredvid, FIZ ska bli dubbelt så stort.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :