Nästa anhalt i BMW temat är att besöka Museet som delvis ligger i den trattformade saken bredvid huvudkontoret. I själva tratten står det speciella bilar som jag återkommer till i ett separat inlägg..
Teoretisk bildtext: Das Ingång (Dassingång är nåt annat).
Insidan är lika space-ig som utsidan. Väggarna rör sig, eller det visas en massa rörliga bilder och texter inifrån kuberna.
Allt började med en bra flyplansmotor, byggd av Rapp Motorenwerke som 1916 blev Bayerische Motorenwerke.
Två världskrig "bombade" sönder BMW's bilutveckling så det blev en del utveckling av hojas istället. Ovan ser ni en tidig BMW hoj som har motortypen och kardandrivningen gemensamt med dagens BMW MC's.
Under mellankrigstiden producerade BMW sin första bil. Det var en liten licenstillverkad Austin 7 som fick namnet BMW Dixi. Bilen döptes senare om till DA-1 3/15PS där DA stod för Deutsche Ausführung, den tyska versionen.
Först efter andra världskriget, efter att företaget fått tillverka typ pannor och liknande för att överleva började dagens BMW att ta form.
BMW's kännetecken, gälarna var till en början väldigt höga och smala.
Som avslutning, alltså innan vi går över till lite modernare bilar så vill jag visa Isettan. Den byggdes också på licens och satte Tyskland i rullning efter WWII. Bakom bilen i Museet satt det gamla bilder på par som hade tagit dessa små "saker" från Tyskland, via alperna till Italien (folk var modigare förr).
BMW 1600 från 1966, den första 3-serien skulle man kunna säga.
Med denna modell hade BMW verkligen hittat rätt. Ett par år tidigare 1958-1959 så såg det inte så ljust ut. Man var så nära en konkurs och så desperat att ett kontrakt var klart att sälja hela företaget till konkurrenten Daimler-Benz men denna affär blev som ni vet inte av..
Detta rum på Museet var en av de bästa, där alla 3-serie bilar stod på rad. Klicka upp ovan bild och kolla in hur vinkeln på framruta och grillen ändrats genom åren.
Vem minns inte 2002ti, förfäder till dagens M modeller (läs mitt andra inlägg om M här) som senare kom i 2002 Turbo (läs mer).
På 70-talet växte karosser och motorer.
En vacker coupé från 70-talet är BMW 3.0 CS, ovan en CSi från 1971 och just CSi var den mest sålda, nästa 8000 st byggdes.
På 80-talet gick grillen fortfarande från skärm till skärm men det var snart dags att täcka strålkastarna med glas och kliva in i årtiondet där luftmotståndet blev allt mer i fokus.
Är man som jag förtjust i 70-80-90-tals bilar så är BMW Museet en riktig guldgruva. Det finns nyare bilar också men de renoverade gamla från min barndom var de som made my day!
På tal om luftmotstånd, ovan Formel-BMW får avsluta detta huvud-inlägg om BMW Muséet. Den som ser vad det är för formel-BMW-modell får gärna kommentera och glänsa lite.
Här hittar du fler av mina inlägg taggade med #BMW