Ni vet parkeringssensorer, dom där som tjuter när man närmar sig ett hinder? Har ni kört en bil där man manuellt måste aktivera dem fram?
Jag har, i flera bilar jag provkört måste man manuellt aktivera de främre, bakre slås alltid på automatiskt när backen läggs i..
Har snackat om detta med andra biltomtar och vissa tycker det är bra som det är så att de inte tutar i bilköer (?). Nu brukar inte jag köra i röv*n på folk trots köer så jag ser gärna att alla bilar som har sådana tillbehör har på dom jämt i låga farter..
Långt tugg om en liten mojäng (eller två mojänger kanske?) men det jag skulle säga var att det är kul när man hittar ett VAL för detta i den storbil jag just nu har börjat testa, kryssar i "Auto PDC" och får det precis som jag vill ha det!
V70 har jag för mig har dom aktiverade utan att man trycker på någon knapp. Man får aktivt stänga av dom.
På Seaten jag körde som taxi så startade även frontsensorerna så fort man la i backen..
Volvo V70 slog tidigare på parkeringssensorer fram först efter att backen lagts i men detta kunde man få fixat via en programuppdatering så att den alltid var aktiv under 10 km/h.
Så är det idag på en helt ny V70.
Körde Toyota Corolla Verso i Frankrike för ett par år sen. Man fick aktivt stänga av skiten som skrek hela tiden från det att man var ca: 1meter ifrån saker. Känns bättre att veta storleken på sin bil. Värnare fram och bak är ju skönt när man ska parkera annars lite skitsamma.
Jag föredrar de som alltid är aktiva både fram och bak, men det finns en lättåtkomlig knapp för att tillfälligt slå av dem vid behov.
På min bil avaktiveras inte sensorerna bak när man kopplar släp.. Lagom intressant när man ska få husvagnen på plats. Finns ingen knapp att stänga av dom på heller...Men bilen är 10 år gammal nu...