En bil som har traditionellt halvljus bör man kunna byta glödlampa på utan att krångla med verkstadsbesök, det är min personliga åsikt.
När sambon körde hem med vår Polo en kväll såg jag att vänster halvljus var dött så det blev ett byte på uppfarten och självklart hade det blivit kallare nu när man skulle göra sånt här..
Vår minibuss har världens bästa lösning för halvljusbyte utan några sladdar som ska loss och Polon har en nästan lika bra konstruktion.
Glödlampans hållare sitter lättåtkomligt under ett gummilock och man kan lätt skifta lampa direkt i motorrummet utan att svära eller bli allt för frusen.
Återmonteringen gick på två röda, in med hållaren, vrida till hållaren och nu är den inte längre enögd.
Halvljuset på båda sidor har bra med plats bakom så höger går precis lika lätt. Vissa gamla bilar man haft har tagit 5 min på ena sidan och minst 30 minuter på andra, för att inte tala om blodiga knogar.
Bara att gratulera om det gick så lätt...
Gjorde samma manöver på en enögd Aygo i förrgår kväll.
Ett "enkelt" H4-byte tog nog ca 40 minuter.
Var precis att jag fick ner handen och kunde vinkla fingrarna mellan stötdämpartornet och insatsen.
Tänkte samtidigt passa på att bocka till bygeln som håller lampan. Någon har troligen varit lite våldsam vid tidigare lampbyte.
Själv klart lossade den från det ena fästet och lagom tills jag fick pillat dit det igen så lossnade det från det andra fästet...
Inspektionsspegel, lampa och handen fick inte plats samtidigt heller, så jag fick först titta och sen ner med handen och pilla runt i blindo...
Gillar skarpt VW's idé med loggan utstansad i kåpan över lampan. Hade samma på Passaten minns jag.
Har haft såna bilar med, slutar med att man opererar bort grillar, batterier och sånt för att komma åt ordentligt :)
Aningens svårare med ett stötdämpartorn... ;)
Äh! Lätt match för #FFSYD ;)