Ett inlägg om den vänstra pedalen, kopplingen. Varför? Jo, Sambon la ut en bild i morse på sina pedalfötter eftersom hon idag tog bilen till jobbet för första gången efter fotoperationen.
Egentligen har hennes fot-och-pedal-bild inget med detta inlägg att göra eftersom hon lärt sig köra manuell bil rätt men ändå, bilden gav mig en idé till ett inlägg så..
Det här med livslängden på en manuell koppling är väldigt olika, i vissa bilar och förare håller den i 40'000 mil och fungerar fortfarande när bilen hamnar sönderrostad på skroten. När andra förare kör (andra bilar också kanske?) så håller den inte mer än 10-15'000 mil eller ännu mindre så jag tänkte svamla lite om mina erfarenheter och lärdomar kring hur du får din koppling att hålla lika länge som bilen:
1. Reglera ALDRIG hastigheten genom att slira på kopplingen, växla i stället ner och lägg vänsterfoten på stödet till vänster om pedalen.
2. När du ska sänka farten, motorbromsa utan att blanda in någon koppling alls. Ska du stanna så bromsar du först och trycker till slut ner kopplingen för att motorn inte ska dö. Det går att göra detta mycket senare än du tror. Trampar du ner kopplingen före du ska bromsa vid en uppkörning kan du dessutom bli kuggad eftersom motorn driver bromsservot och med en nertryckt koppling + motorstopp så kan bromsen ta sämre (sorry, lång extra harang).
3. När du stannar för rött, frikoppla direkt och dra åt handbromsen om du ska stå länge så använder du även den lite extra (OT: även bra om du bromsar in lite med den så att den inte rostar fast, går tyvärr inte på nyare bilar som har elektroniks parkeringsbroms)
4. Man hör många äldre förare som tokvarvar och sedan släpper upp vänsterpedalen saaakta, det säger sig själv att den bilens lameller INTE kommer hålla i 40'000 mil, se punkt 1.
När man ska dra iväg, lägg i ettan och möt med så lite gas som möjligt utan slirande och motorstopp. Vid nerväxling har jag i alla tider kört med lite mellangas för att möta den lägre växeln (då behöver man knappt någon koppling alls).
Anekdot: Har en gång i tiden kört en gammal Ascona från Solna till Nacka med trasig kopplingswire. Så det går att växla rätt bra utan koppling och skrap genom att möta varvtalen men slussens alla rödljus var lite jobbiga utan koppling dock..
5. Att backa med släp uppför en backe kan vara en riktig kopplingskiller om du har ett tungt bromsat släp. Om du har möjlighet, skippa helst att backa det tunga släpet eftersom det lätt börjar bromsa i uppförsbacke av sin egen vikt (på vissa bromsade släp kan man koppla bort bromsen). Måste du backa, se till att få "flyt" så att du inte fastnar, låser släpets bromsar och bränner bilens koppling. Om det händer, kör framåt för att lossa släpbromsen och backa om..
6. Vila ALDRIG vänsterfoten på kopplingen. Koppla och lägg foten sedan på stödet som biltillverkaren satt dit till vänster om pedalen. Kör du med vänsterfoten "över" kopplingen kommer du snart vila den "lite lätt" på kopplingen och snart är det lite spänning på själva kopplingswiren som börjar trycka på urtrampningslagret.
7. Alla som börjar trimma motorn vet att man snart har en slirande originalkoppling per post. Rivstarter och burnouts är andra nöjen som också snabbspolar fram till ett kopplingsbyte men vet man om detta kan det vara helt klart värt det + lite nya bakdäck m.m. :D
Det var mina SJU bästa kopplingstips för att få en lång och trevlig relation ihop med bilens originallameller. Kommentera gärna nedan och berätta hur du kör, om jag har fel (ja det händer) och om du har en koppling som gått långt alternativt fått bytas ovanligt tidigt?
Kommentarer är det bästa jag vet, näst efter rabarberkräm.. ;)
Läs gärna mina #Biltester där jag nyttjar alla ovan sju tips!
Ang. punkt 4: Hur länge tror du denna kopplingen håller: http://feber.se/bil/art/297842/stackars_motor/?
MVH / Martin
Aj! Det börjar blöda ur mina öron :D
Ascona... Solna till Nacka.. Var det min? kommer inte ihåg att jag pajjade kopplingswiren på den, men det skulle ju inte vara omöjligt på den tiden :)
Nä, jäklar vad vi tyckte din vita 2.0a gick när du köpte den :)) Denna jag svamlar om var en 78:a jag köpte för att ha t/r lumpen..
Kul att hitta en bild på mitt gamla bygge här...
Hur kommer det sig att du hittar detta inlägg just nu?! :))