Man brukar säga "små barn små problem, stora barn stora problem" och jag tänker, kan man applicera detta tänk även på båtar?
Om man har en stor båt, kan en sådan kräva mer underhåll på land än vad man använder den varje år? Pratade lite med äkta båtfolk och det varierar mycket mellan olika båtar och hur noga man är. Vissa har t.om. i sin större båt hela året och kan därför ta en tur tidigt/sent på året, andra gillar gemenskapen på uppställningsplatsen och vistas gärna där samtidigt som de pular med något som ska lagas på skutan.
Undrar vad vår aluminium-jolle har för förhållande mellan underhåll kontra användning på sjön varje år, inte riktigt 1:1 men kanske 1:2?
Sjösättning och upptagning tar ungefär lika lång tid som en normal båttur. Hösttvätt, uppställning, service och övertäckning tar "en till tur" och samma sak nu på våren när den ska förberedas. Sedan tillkommer lite årligt lagande, släpbesiktningar och inköp av delar..
Så tar man fler än fyra rejäla båtturer/utflykter per år så används den mer på sjön än vad man lägger ner på underhåll (uppskattning?).
I år small säkringen igen när jag testade länspumpen på land.
Efter rengöring och smörj så går den igen utan att äta säkringar.
Främre lanternan lös inte, en jordkabel hade tappat sin mutter.
Nu väntar en tur förbi macken, däcken på trailern verkar vilja ha lite frisk luft och så ska 20 liter ny soppa hitta till tanken, sedan vidare mot rampen.
Det är en del jobb även med dessa öppna båtar om du tar hand om allt själv men då kostar det inte heller mer än 3-4 tusenlappar att hålla en sådan här liten skorv flytande varje år (inkl. båtklubbsavgift, försäkringar men värdeminskning borträknad).
Nu när den står sjöklar så ser jag faktiskt fram emot en solig båttur till fjäderholmarna igen, samma lunch-ställe som förra året tack!