Efter skiftet till CG3700 routern från Com Hem så har jag haft sjuka problem med att få VPN mot jobbet att fungera hemifrån.
Pratat med supporten ett par gånger och testat diverse ändringar men fick inte bort buggen i CG3700 som gjorde att han upplevde VPN programvaran som ett hot och spärrade dess trafik inifrån och ut..
Så jag skiftade tillbaka till gamla CG3100 modemet/routern, fick det omregistrerat av supporten och VPN fungerar direkt igen.
Dessutom slog jag på QoS funktioner i CG3100 som verkar ha fått videokonferensen att lira bättre så får äta upp det där om att allt nytt är bättre som jag skrev i förra inlägget under #IT.
Orsaken till att det inte fungerar via CG3700 är att den saknar funktionen "VPN Pass Through" (IPsec, PPTP).
Hoppas bara att Netgear och/eller ComHem ser till att få fram ett nytt firmware till den. Har haft samma strul och fick också backa till CG3100. Lite roligt/oroligt att comhem tipsar sina kunder att sätta datorn i DMZ och öppna ALLA portat för att kringå problemet.