Cykelns V-Bromsbelägg höll 16 år

Cykeln har bara fungerat år efter år utan att jag gjort mer än smörja kedjan och växlar lite då och då...

Tills för ett par dagar sedan när bromsen bak började skrapa, precis som det satt fast torkad lera på beläggen.

Slitna-V-Bromsar-Cykel

Skrapet bak var inte torkad lera utan original bromsbeläggen till V-bromsarna bak var helt slut och det var metall mot metall..

Bromsbelägg-Cykel

Skaffade ett par nya bromsbelägg hos den lokala cykelhandlaren och köpte de dyraste han hade för allt annat han sålde var "skit" som han själv sa det. Varför tar man in skit? :)

Justera-Cykelbromsar

Vad ska man säga om själva bytet då? Busenkelt? Jag justerade i alla fall först in vajern fram vid handtaget så att det i framtiden fanns möjlighet att justera (spänna) in beläggen när de slitits ner..

Byta-V-Bromsbelägg

Lossar sedan bromsvajern bak och skiftar beläggen, skitenkelt och gott om plats (när man tagit bort cykelbarnstolen).

Byta-Bromsbelägg-V-Bromsar

En sista justering så att de träffar rätt mot fälgen. Den som har bra syn ser skrapmärkena på fälgen efter de gamla järnbeläggen.

Killen i cykelaffären sa att man ska byta belägg varje år? Att dessa nya nöp hundra gånger bättre än 16 år gamla kan jag skriva under på men varje år, någon av er som byter/sliter ut belägg så snabbt?

Fler liknande inlägg hittar du i arkivet under taggen #Cykel

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :